Har en fråga angående läggning av värmekabel t2-blå-10, som jag hoppas någon kan svara på
Ska bygga en liten gästtoalett(ca1kvm) på ett bjälklag med golvspån,golvgips, tätskikt, fix, och slutligen klinkers.
Frågan är följande:
Hur skulle ni lagt ut kabeln?
1: Fräst ner i golvspånet så den hamnar mellan golvspån och golvgipsskivan.
2: Lagt kabeln i fixet till klinkern.

för och nackdelar mottages gärna.

Mvh Klas

Om utrymme finns så hade jag flytspacklat fast den mellan gips och fix. Själv hoppade jag över gipset i lilla hallen och flytspacklade fast värmekabeln direkt på den primade spånskivan.

Vill hålla höjden så låg som möjlig så jag ska inte flytspackla.

Du får bättre spridning av värmen med flytspackel, men det kanske inte är så viktigt?

Sant, tänkt lite på det med, men kabel kommer troligen ligga rätt tätt då det är en väldigt liten yta.
Någon som lagt värmekabel direkt under klinkersen i fixet som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Andra tips mottages också givetvis.

Vad är det för storlek på klinkret? Med tanke på höjden då så skulle ja hoppa över gipsen och flytspackla fast värmekabeln med armerad flytspackel. Om du lägger kabeln i endast fixen finns en klart ökad nötningsrisk på kabelns hölje.

Jag har lagt T2 Quicknet i fixet på en liten toalett. Bygger bara 3-4 mm på höjden. Har dock inte hunnit testköra slingan eftersom det ligger vattenburen golvvärme under golvgipset som går på vintern. Lite pyssligare att lägga klinkers eftersom det inte går att använda fixkam och man ska se till att fixet ligger mot kabeln överallt. Körde varianten med fix både på golvet och på baksidan av plattorna. Försiktighet med kabeln hela tiden, inte minst när man rensar fogspåren. Jag tror inte värmespridningen är något problem eftersom slingorna på quicknet ligger tätt och gipset och klinkersplattorna hjälper till att fördela värmen.
Kabel mot spånskiva utan nät och flytspackel skulle jag undvika.

Jäklar va snabba ni är ;-)
Inte bestämt än men troligen 15x15
Hade vart riktigt smidigt å lagt den i fixet (tror jag läst att det ska gå) men det ska ju bli bra också.

En idé, kan det gå att fräsa spår i golvgipset (ovansidan), säg 6mm notfräs 4mm djupt med en överhandsfräs.
På med tätskikt,limma i kabeln i spåren, fixa å sen klinkers? Kan ju inte va svårt eller?

Om man använder qucknet direkt under klinkersen, hur gör man med givarn? Den slangen är väl ca 9mm i diameter, måste väl försänka den i golvgipset, annars får man ett par plattor som är högre än de andra.

kjalltrac skrev:
Om man använder qucknet direkt under klinkersen, hur gör man med givarn? Den slangen är väl ca 9mm i diameter, måste väl försänka den i golvgipset, annars får man ett par plattor som är högre än de andra.
Jag skar ur ett spår i golvgipset (dubbelgips) för sensorslangen. Slangen stack väl upp 3 mm ovanför gipset men värmekabeln ska ju inte gå över den så det blev ingen "puckel". Tätskiktet lades över sensorslangen.
Ett tips är att mäta ut hur slingorna hamnar i förhållande till kallkabeln och sensorn så att sensorslangen hamnar mellan slingorna och inte under värmekabeln. Även skarven mellan kall- och värmekabeln behöver sänkas ned för att få plats.

Vet inte varför jag inte titta på quicknet innan för, blir nog denna. ända som kan bli lite mek är väl att skära passa in matta kabel till ytrymmet, wc stol i hörn + en 45 graders vägg. Men det ska väl gå med lite trixande.
Kommer dock bara ha ett lager golvgips.

Förstår inte varför du ska böka med golvgips? Lägg vanlig T2 blå direkt mot golvspånet. Flytspackla sedan in kabeln. Bygger inte mer än gips i höjd. Betydligt enklare och snabbare än att limma fast en gipsskiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.