Hej!

Min bergvärmepump har slocknat idag. Displayen är svart men allt annat verkar fungera, typ takbelysning och tvättmaskin så det är inte en propp. Det är en Nibe Fighter 1215. Nån som har nån idé?

Mvh
Emil

Den är från 2005 btw.

Mvh
Emil

Har du kollat så du har ström till pumpen med mätinstrument?

Mvh

Tack för svar! Nej, jag har inga såna mätinstrument.

Mvh
Emil

Du har nog mest troligt inte tvättmaskin och lampor på samma säkringar som pumpen. Du får nog kolla säkringarna eller mäta vid pumpen.

I det här huset är inget omöjligt...

Mvh
Emil

Värmepumpen har 3st egna säkringar. Leta upp dom.

Kan det vara den som benämns "Finsäkring, T5AH"?

Möjligtvis den som ä till elektroniken/skärmen i pumpen men inte gruppsäkrinngen, den sitter i proppskåpet. Kollla där först ordentligt.

Det verkar vara ett kretskort efter utlåtande från VVS-montör. Nu går den på reserv iaf så vi fryser inte (längre). Tack för alla svar!

Låter bra! Berätta hur du fick igång den så vi andra lär oss:).

Mvh

När jag kom hem idag så var displayen helt svart och min fru hade märkt att det blev kallt i huset. Vi gick igenom proppskåpet och huvudsäkringarna + alla jordfelsbrytare. Allt fungerade som sagt även i rummet där pannan stod så det var rätt tydligt att det bara var pannan det var fel på. Jag tog bort alla utvändiga plåtar så att rörmokaren skulle komma år all el. När han kom så hade han med sig en sån amperemeter(?) och petade på allt möjligt för att kolla var det fanns ström och inte. Vi ställde in pumpen på reservläge (det gör man via strömställaren). Vad han gjorde sen är lite höljt i dunkel men han skruvade lös dom invändiga plåtarna som alla komponenter är fästa i. På den nedre invändiga plåten, under finsäkringen, finns en komponent som har en massa sladdar på baksidan. Där var han å peta en massa och då lyste displayen upp. Sen gick pumpen men displayen var (är) fortfarande svart. Sen ställer man in vilken värme man vill ha manuellt på en drifttermostaten (i mitt fall runt 65 grader). Så nu går den på reservläge men exakt vad som är fel vet jag inte än men jag fick ett telefonnummer jag ska ringa.

Mvh
Emil

• Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.