12 820 läst ·
44 svar
13k läst
44 svar
Hur mycket värme från borrhålet vid bergvärme
Om det är 2600 timmar per år så är vp rejält dimensionerad och ska inte behöva mycket elspets. 1245 samt 1145 har lika kompressor så ingen av dom har extra effekt. 1145 har möjlighet till usb loggning stoppa i ett usb minne i vp välj att logga 1 gång per minut, logga 1 dygn avsluta loggningen lägg upp loggen i originalformat då ser man precis vad vp gjort och ev elspets så blir det lättare att hjälpa dig.
Jag vill påstå att det inte överhuvudtaget skall behövas att elpatronen går in och stöttar. Koppla bort denna och se vad resultatet blir... över några veckors tid
Jag tror inte du märker någon skillnad.
Däremot är det bra att höja tempen i VVB ca var 14:e dag till >60 gr för att förebygga legionella, men det rör sig om ca 20 min driftstid / gång
Däremot är det bra att höja tempen i VVB ca var 14:e dag till >60 gr för att förebygga legionella, men det rör sig om ca 20 min driftstid / gång
Jag tror inte elpatron går in och stöttar men det syns i loggen om så är fallet. 0,4 grader ingående kb ska inte vara några problem. Legionella körning brukar vara inkopplat som default på 1145 till 55 grader och det tar ca 5 min elpatron till en vanlig 180 liters beredare har man större tar det naturligtvis längre tid.
Hur många timmar har kompressorn gått ? hur många tim vv ? Nått är knas om det gått 1300 tim elspets på 6 månader med den milda vintern vi haft blir nästan 8000 kwh med elpatron. Fixa en logg så får vi se om/hur kompressorn går.
Vet inte om jag är helt ute och snurrar, men jag funderar lite på om ni pratar om samma saker här?
Karriärmamman: den enda temperatur på bergvärmen jag sett från dig är 0,4 grader. Men det alla andra skriver om temperaturdifferensen, inte den absoluta temperaturen. Det ska efter vad jag läser här i tråden finnas två temperaturer att läsa av: den som kommer in från berget och den som går ut till berget.
Antal drifttimmar (1301) : Är det antal timmar som värmepumpen gått eller är det alla timmar som elpatrontillskottet gått? Jag uppfattar svaren från folk som att det ska finnas två olika tidsangivelser, en för själva bergvärmepumpen, en för elpatronen?
Karriärmamman: den enda temperatur på bergvärmen jag sett från dig är 0,4 grader. Men det alla andra skriver om temperaturdifferensen, inte den absoluta temperaturen. Det ska efter vad jag läser här i tråden finnas två temperaturer att läsa av: den som kommer in från berget och den som går ut till berget.
Antal drifttimmar (1301) : Är det antal timmar som värmepumpen gått eller är det alla timmar som elpatrontillskottet gått? Jag uppfattar svaren från folk som att det ska finnas två olika tidsangivelser, en för själva bergvärmepumpen, en för elpatronen?
jo, det är ju klart. Det är väl nästan lag på att man måste det. Och vi höjer var 14:e dag.roland53 skrev:Jag vill påstå att det inte överhuvudtaget skall behövas att elpatronen går in och stöttar. Koppla bort denna och se vad resultatet blir... över några veckors tid
Jag kan inte få fram en logg då vi inte har den där uplink-modulen. det ingår inte som standard på 1245:an
Aha vad intressant. tack för tipset. vi har ju usb-porten men visste inte vi kunde logga.smurfen72 skrev:Om det är 2600 timmar per år så är vp rejält dimensionerad och ska inte behöva mycket elspets. 1245 samt 1145 har lika kompressor så ingen av dom har extra effekt. 1145 har möjlighet till usb loggning stoppa i ett usb minne i vp välj att logga 1 gång per minut, logga 1 dygn avsluta loggningen lägg upp loggen i originalformat då ser man precis vad vp gjort och ev elspets så blir det lättare att hjälpa dig.
Återkommer i denna fråga...
Anna_H skrev:Vet inte om jag är helt ute och snurrar, men jag funderar lite på om ni pratar om samma saker här?
Hej på er!
Nu har jag fått ordning så att jag kan logga pumpen en tid. Jag jämförde min elräkning med en kollegas och vi ligger bra under alla månader förutom januari, Där vi gjort av med lika mycket el som ett el-uppvärmt hus från 70-talet. Det känns inte bra
Jag återkommer när jag fått ut loggen.
Nu har jag fått ordning så att jag kan logga pumpen en tid. Jag jämförde min elräkning med en kollegas och vi ligger bra under alla månader förutom januari, Där vi gjort av med lika mycket el som ett el-uppvärmt hus från 70-talet. Det känns inte bra
Jag återkommer när jag fått ut loggen.
Klicka här för att svara