Hej,

Bor i en etagelägenhet (högst upp i 6-våningshus) där övervåningen har golvvärme (från ~1990). Nu har föreningen har både sänkt tryckstegringen (från 0.6 till 0.3 bar på rekommendation från fjärrvärmeleverantören) och sänkt temperaturen en smula.

I och med det så har jag fått problem med elementen i undervåningen (de som går i samma flöde), vilka inte ger någon värme alls. Naturligtvis har jag kollat luftning, ventilmekanismer och annat och systemet nere fungerar som det ska om jag stänger av flödet till övervåningen. De fungerar hyfsat om jag väljer att ställa ballofixventilerna på halvläge, men sämre än när jag stänger av helt.

Istället för att bara öka systemtemperaturen och flödet, vilket ökar energiförbrukningen för hela föreningen, så tänkte jag att det kan vara bra att ta reda på om det är något fel och åtgärda det istället.

Det som jag tycker är lite märkligt, när jag kikat på min koppling och jämfört med andra system, är valet av (vad jag tror) en 1-rörskoppling (den ser ut som en Danfoss RA-KE). T och R står för Till och Retur på bilden. Den vänstra delen av kretsen är tillflödet för golvvärmen och mittendelen är sålunda returen. Jag antar att man har 2-rörssystem i bostaden för övrigt.

I andra exempel jag sett, så har man en vanlig 2-rörskoppel, vilket då kräver att till-kretsen är på höger sida (vid själva kopplet). Kan det varit en lösning på att man gjort bort sig när man gjöt in ledningarna och gjorde en kompromisslösning?

Kan detta förklara mina problem med undervåningen? Kan det lösas med någon form av justering, eller behöver jag byta ut hela rasket (dvs 1-rörskopplet till ett 2-rörskoppel och någon form av skiftare av vattnet från höger till vänster och v.v.)?

2014-02-03 15.53.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-02-03 15.38.16.jpg
Skapa konto

När du skriver sänkt trycket är det på värmen, vad har ni för tryck i värmessystemet nu?

Danfoss ettrörskoppel har tillopp på vänster sida, hurdana koppel har du på dina radiatorer, samt ballofixerna du pratar om var sitter de?

mvh

Huset byggdes vid sekelskiftet och i slutet av 30-talet installerades det centralvärme, så kopplen är inte standard vad man ser idag, men kika på bilden om det klarnar. Det ser ut som rören går i till väggen till väggen till vänster, men de går ut utanför väggen och går sedan till elementet i rummet bredvid och däremellan rakt upp till övervåningen.
2014-02-03 19.18.26.jpg
Skapa konto

Det statiska trycket är 3bar och det är 21-22m till mätpunkten i källaren. Här uppe har jag ingen aning om trycket.

Ballofixerna ligger mellan de två planen, på ungefär 2 m över golv på bottenvåningen, vilket är 1-1.5 meter under golvvärmeanläggningen.

Ritade upp värmeväxlingskopplingen som jag tolkar att den fungerar om man nu har en Danfoss RA-KE ventil som det onekligen verkar vara. Enligt databladet går c.a. 40% av vattnet till radiatorn, resten går förbi, dvs 60%, vilket borde göra att kopplingen returnerar varmvattnet till stor del.

Men, så är det inte! När jag stänger termostaten till minimum så sjunker temperaturen i bägge rören ganska fort till strax över omgivningstemperaturen, vilket tyder på att det nästan inte flödar någonting alls och det är helt korrekt kopplat. Dock förstår jag inte hur det kan fungera. Någon som kan ge ett bra svar på detta?

Värmeväxlare.jpg
Skapa konto

Jag tror att de flesta 1-rör koppel innehåller en ställ skruv där man kan välja hur stor del som ska smita förbi. Den här 60/40 fördelningen är väl bara fabriks inställning. Kan ju vara så att den är strypt så att värmen bara kan flöda genom golvvärmekretsen.

• Gilla
Rick
  • Laddar…
Så måste det naturligtvis vara! Tack för det.

Dock så tillbaka till min ursprungliga fråga, varför hade jag problem med värmen i nedervåningen under ett tag? Jag var som sagt tvungen att strypa/stänga av tillflödet till övervåningen för att få igång radiatorn på nedervåningen, men nu så fungerar det som vanligt igen utan att jag egentligen gjort något.

Kan det vara så att pumpen är så kraftig (21W...) så att den inte bara hjälper till att cirkulera vattnet i värmeslingorna utan även den "suger" upp vattnet de 3 meter det är frågan om i höjdskillnad jämfört med radiatorn på nedervåningen (som i sig säkert är strypt enligt konstens alla regler)?

Rick skrev:
Så måste det naturligtvis vara! Tack för det.

Dock så tillbaka till min ursprungliga fråga, varför hade jag problem med värmen i nedervåningen under ett tag? Jag var som sagt tvungen att strypa/stänga av tillflödet till övervåningen för att få igång radiatorn på nedervåningen, men nu så fungerar det som vanligt igen utan att jag egentligen gjort något.

Kan det vara så att pumpen är så kraftig (21W...) så att den inte bara hjälper till att cirkulera vattnet i värmeslingorna utan även den "suger" upp vattnet de 3 meter det är frågan om i höjdskillnad jämfört med radiatorn på nedervåningen (som i sig säkert är strypt enligt konstens alla regler)?
Intressant, så efter du hade stryp kopplet upp och låtit värmen cirkulera på nedervåningen ett tag så kunde du släppa strypningen och då fungerade systemet normalt igen?

Redigerat:
Rick skrev:
Jag var som sagt tvungen att strypa/stänga av tillflödet till övervåningen för att få igång radiatorn på nedervåningen, men nu så fungerar det som vanligt igen utan att jag egentligen gjort något.
Har det blivit varmare än det var förut? Egentligen finns ingen strypning när termostaten öppnar och pumpen hjälper till att få vattnet genom slingorna, så allt flöde kanske tog denna väg och det blev inget kvar till radiatorn. Om det finns en grundstrypning i termostatventilen kanske du kan ställa in så flödet inte blir för stort när termostaten öppnar helt. Eller kanske minska på strypningen i golvvärmeslingan så vattnet har lättare att åka runt och mindre andel byts.

krister ekberg skrev:
Intressant, så efter du hade stryp kopplet upp och låtit värmen cirkulera på nedervåningen ett tag så kunde du släppa strypningen och då fungerade systemet normalt igen?
Precis.

Jag hade innan luftat ordentligt och kollat trycket nere i källaren, så att det var ok, men värmen i radiatorn på bottenvåningen kom inte igång förrän jag ströp tillförseln till övervåningen genom att stänga ballofix-ventilerna till hälften.

När jag väl hade fått igång värmen på nedervåningen så kunde jag ta bort strypningen (även om jag nu gjorde det först efter några dagar)

mulpac skrev:
Har det blivit varmare än det var förut? Egentligen finns ingen strypning när termostaten öppnar och pumpen hjälper till att få vattnet genom slingorna, så allt flöde kanske tog denna väg och det blev inget kvar till radiatorn. Om det finns en grundstrypning i termostatventilen kanske du kan ställa in så flödet inte blir för stort när termostaten öppnar helt. Eller kanske minska på strypningen i golvvärmeslingan så vattnet har lättare att åka runt och mindre andel byts.
Kan inte påstå att radiatorn på nedervåningen har blivit varmare. På övervåningen är det inga problem att få varmt, så jag antar att termostaten stryper en hel del i normalfallet.

Ska prova att minska strypningen på bypassventilen, men bara för att inte göra bort mig helt så undrar jag om det finns några riktlinjer för hur man ska justera den för att få optimal funktion? (Jag avser den "guloranga" anordningen i min teckning, och/eller den ventil som är närmast pumpen i min första bild,)

Rick skrev:
den ventil som är närmast pumpen i min första bild,)
Exakt, det verkar onödigt att strypa där egentligen. Fast då hade det varit trevligt med en backventil där så det inte blir "kortslutning" (varmvatten cirkulerar närmaste vägen tillbaka till returen) om/när pumpen stängs.

Finns det ingen grundflödesjustering i termostatventilen är väl i och för sig enklaste lösningen att fortsätta strypa med ballofixen, för det ger ju faktiskt exakt samma resultat; öppnar termostaten helt finns ändå en strypning som ser till att flödet inte blir för högt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.