12 820 läst ·
44 svar
13k läst
44 svar
Hur mycket värme från borrhålet vid bergvärme
Sida 1 av 3
Hur varm är den luft du får upp från ditt borrhål vid bergvärme
månad du mätte?
Kyla utomhus?
Tycker vi inte vi får någon värme därifrån, elen drar iväg och värmen från berghålet är 0,4 grader när det är +4 grader ute. Är det rimligt? Är det för grunt borrat?
Tillägg vi har 19,5--21 grader inne, beroende på hur solen ligger på, matlagning mm.
månad du mätte?
Kyla utomhus?
Tycker vi inte vi får någon värme därifrån, elen drar iväg och värmen från berghålet är 0,4 grader när det är +4 grader ute. Är det rimligt? Är det för grunt borrat?
Tillägg vi har 19,5--21 grader inne, beroende på hur solen ligger på, matlagning mm.
Redigerat:
ingen aning vad jag får upp, men det känns som det saknar värme som kan återvinnas i huset.
Känns som om något är riktigt fel.
Du borde inte behöva ha eltillskott för uppvärmning när du har så milt som +4 gr.
Hur djup är ditt borrhål?
Hur stor värmepump har du? (kW)
Hur många kvadrat uppvärmd yta har du?
Har du radiatorer eller golvvärme?
Du borde inte behöva ha eltillskott för uppvärmning när du har så milt som +4 gr.
Jag antar att det inte är vatten heller, utan någon form av köldbärarvätska. Skit samma. Vad menar du när du säger att du inte får någon värme därifrån?
Är inte radiatoretna varma? Har du ett lågt deltavärde på den kalla sidan av pumpen? mitt deltavärde är runt 2-3 grader på kalla sidan och det är bra.
Vad menar du egentligen?
Är inte radiatoretna varma? Har du ett lågt deltavärde på den kalla sidan av pumpen? mitt deltavärde är runt 2-3 grader på kalla sidan och det är bra.
Vad menar du egentligen?
Det är en spritblandning i slangen ner i borrhålet. I stockholm såhär års borde du ha ett någon eller ett par plusgrader på KBin, det vatten som kommer från borrhålet till värmepumpen. KBut, köldbärare ut, vätskan som går ner i hålet igen, borde vara 2-3 grader kallare.Karriärmamman skrev:
Har detta fungerat förut? Ny installation? Hur djupt borrat (finns i register)? Storlek på bergvärmepumpen i kW?
Hur ser det ut i expansionskärlet som sitter på slangen till hålet? Det borde vara vätska däri....
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Vad har du för bergvärmepump?
På (alla?) pumpar av lite nyare modell finns det en meny med drifttidsmätare. Där kan man se hur många timmar pumpen går, och hur många timmar det går tillskottsvärme. Som sagt med de förhållanden som är nu bör inget tillskott behövas.
På (alla?) pumpar av lite nyare modell finns det en meny med drifttidsmätare. Där kan man se hur många timmar pumpen går, och hur många timmar det går tillskottsvärme. Som sagt med de förhållanden som är nu bör inget tillskott behövas.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Och som svar på frågan, vår pump tar in brinevätskan från hålet (en spritblandning) med temp. +3 och skickar tillbaka -1 nu.
Känns som om något är riktigt fel.
tror de borrade 100-120 m
Nibe 1245 6 W
ca 200
Golvvärme
tror de borrade 100-120 m
Nibe 1245 6 W
ca 200
Golvvärme
Tack för svaret, vad har du för utetemp?
Jo, vi har ju tillskott, vilket jag tycker är märkligt.