Hej

Jag önskar installera någon form av enkel värmekälla i vår oisolerade källare i syfte att delvis driva ut fukten och skapa ett något trevligare klimat där (obs ej boendeyta utan förråd, tvätt mm). Finns vattenburna radiatorer på plats men det systemet använder vi endast då det är riktigt kallt och det går inte att köra separat i källaren.

Till min fråga - vad bör jag köpa? Konvektorelement, oljefyllt element...?

Finns gott om ventiler men bör jag även komplettera med paxfläkt el motsvarande?

Tacksam för tips

Anders

Fläktkonvektor röstar jag på. Har enx själv i källaren eller det har kraschat men ska bli en ny ( den gamla var 20 år) med damm och skit i filtren men sista halvåret den gick var vår första tid i huset. Vi märker ganska stor skillnad nu när vi inte har den ska till vintern bli en ny!

Andersm74 skrev:
Hej

Jag önskar installera någon form av enkel värmekälla i vår oisolerade källare i syfte att delvis driva ut fukten och skapa ett något trevligare klimat där (obs ej boendeyta utan förråd, tvätt mm). Finns vattenburna radiatorer på plats men det systemet använder vi endast då det är riktigt kallt och det går inte att köra separat i källaren.

Till min fråga - vad bör jag köpa? Konvektorelement, oljefyllt element...?

Finns gott om ventiler men bör jag även komplettera med paxfläkt el motsvarande?

Tacksam för tips

Anders
Förstår inte...du säger att det finns vatten burna radiatorer men kör bara dessa när det är riktigt kallt. Av vilken anledning bara då??

Kör en avfuktare för att få bort det råa och sen radiatorerna så klart..

Så länge det inte är kallare än 10 minus så klarar vi värmen i övriga huset med luftvärmepump och kamin. Vid användning av elpannan/vattenburet system så sticker elräkningen i väg så det undviker jag i möjligaste mån. Kanske beror på gammal panna el ettrörssystem - vet inte, okunnig på området.

Vad är tempen i källaren och vad vill du ha? Det finns inte så många alternativ som är billigt. Alternativt är att köpa en VP till för källaren.

Så här års så är det inte så kallt - några grader svalare än ute, men fuktigt. Vintrarna några få plusgrader. Temperaturen är egentligen inte väsentlig utan jag vill minska fukten och tänkte att lite värme därnere kunde hjälpa.

Kanske behöver jag en avfuktare? Om element - konvektor el oljefyllt el andra alternativ. Vilka ger mest värme för minst el?

Du måste öka tempen för att en konventionell avfuktare skall funka bra. Aerotemper kanske, du bör komma upp till ca 15 grader för det skall märkas. Annars får du köra en sorptions avfuktare

Tack för tips. Vad får jag för effekt om jag bara höjer tempen i samband med ventiler ev kompletterade med pax el motsv? Jag tänker att varm luft stiger uppåt och tar med sig fukten ut via ventiler.

Ja satt i en luft/luft VP i källaren å är riktigt nöjd, visserligen isolerad källare med 200mm pordrän åxå.

Ha som utgångspunkt att alla direktverkande elelement ger lika mycket värme för elen vare sig de är konvektorer paneler eller oljefyllda. Om problemet är fukt tror jag det är bättre att satsa på en avfuktare än element.

Avfuktaren ger även lite värme till utrymmet där den står. Min minimala avfuktare drar ett par hundra watt som blir värme och gör att det blir några grader varmare i tvättstugan.

Det frigörs energi när fukten kondenseras. Därför avger avfuktaren mer värme än vad som motsvarar elförbrukningen.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
En "billig" avfuktare fungerar sämre än en lite bättre vid låga temperaturer. Samt att jag har hört liknande avfuktare som låter som rea-plan. Jag kör mitsubishis avfuktare som jag ställt så den går när fuktigheten överstiger 50% dvs bara då vi hängt tvätt eller duschat länge. Med den kan man även köra luftrening.
ska du investera i en som du ska ha i längden så skulle jag rekommendera en bättre variant.
/
M

Andersm74 skrev:
Hej

Låter som att jag bör prova med en avfuktare. Vad tros om någon av dessa? Anslutning till avlopp känns väl som självklart - trist att tömma en behållare varje dag.

[länk]
[länk]
[länk]

/Anders
Jag har Julas och det som avslöjar att den var ganska billig är att den inte har någon inbyggd hygrometer eller fuktstyrning. Du måste alltså själv bestämma när du ska köra den. Dessutom låter den som om den ska falla i bitar när som helst, men det gör den inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.