Jag ska installera en gammal etagekamin (förhoppningsvis om kommunen säger ja). Kaminen har två st rökutgångar (ett runt ovanpå samt ett ovalt på baksidan) och jag ska såklart endast använda den ena. Det andra finns det ett lock till som man sätter på.

Däremot så funderar jag lite på fastsättningen av locket, det finns ingen skruv eller nått sånt för att låsa den utan man verkar bara trycka dit den och sen är de klart. Känns som det finns möjlighet att locket kan lossna, speciellt när det blir omväxlande varmt/kallt.

Funderar därför på att borra hål (på rödmarkerade ställen) och dra in två bultar med muttrar för att låsa allt. Samt täta med pannkit eller kanske stoppa stenull från insidan så det blir tätt.

Vad tror ni om det, eller ska man lösa det på något annat sätt?

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Skapa konto
4.jpg
Skapa konto

D09
Dra en jämn sträng med pannkitt runt hela "hanen" och tryck på locket.

Som när man sätter fast rökrör.

Sitter som in i bomben.

Tänkt på att inte ta för lite och att det är jämnt.

Så de sitter så bra alltså med bara pannkitt, de låter bra. Då slipper jag fundera nått mer över de där problemet

D09
Testa, finns rökpatroner att köpa i t ex eldabutiker.

Jag testade själv med rökpatron efter monterat ihop topplocket på min tidigare kamin ( garn och bult ) och upptäckte ett fel och kunde åtgärda innan sotarn kom :)

D09
Se om du kommer över en monteringsanvisning

Kan ju vara så att det ska vara Brandtålig silikon ( denna expanderar vid värme och tål kanske skillnaderna i materialet bättre vid varm/kall ) eller garn

Så installationen blir säker, jag är ju ingen expert

:)

Kaminen från runt 1900 så de finns ingen monteringsanvisning.

Vet inte vad de hade tillgängligt på de tiden för att täta med men de var kanske inte så noga då :D

Bra tips med rökpatron, de ska jag nog använda mig av. Det är flera etager på kaminen som ska tätas också, till de fick jag med pannkitt

Kamin.png
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.