Jag kör Danfoss med deras egen styrning. Har 13 radiatorer.
Köpte från en tysk sida alltihop för ca 5500:- inkl frakt istället för ca 9000:- som det skulle ha kostat i Sverige.

Funkar kanon!

lapower skrev:
Köpte från en tysk sida alltihop för ca 5500:- inkl frakt istället för ca 9000:- som det skulle ha kostat i Sverige.

Funkar kanon!
Vilken tysk sida?

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
Baddepot.de

lapower skrev:

Funkar kanon!
Det låter antingen väldigt billigt, om centralenhet ingick, eller lite dyrt om den inte gorde det, vad ingick i ditt kit?

Centralenheten ingick.
13st termostater ingick.

lapower skrev:
Centralenheten ingick.
13st termostater ingick.
De verkar ha höjt priserna. Nu ser det ut att kosta runt 7000:-

Ja, men jag har tittat på dessa grejerna några säsonger och jag kan inte påminna mig att jag skulle ha sett några så bra priser, eller ens i närheten.

"Hallonpajen" finns ju med Z-wave så det borde ju gå att köra Danfoss Living Connect Link via en sådan men även via väggpanelen. Lite synd att väggpanelen inte har Wifi och en lite webbserver inbyggd..

http://razberry.z-wave.me/

folkeorg skrev:
"Hallonpajen" finns ju med Z-wave så det borde ju gå att köra Danfoss Living Connect Link via en sådan men även via väggpanelen. Lite synd att väggpanelen inte har Wifi och en lite webbserver inbyggd..

[länk]
Men hur ser kommunikationsgränssnittet mot en Danfoss Living Connect ut, vilka parametrar finns?

Edit: Hittade lite här

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...6BSNiX6S1RyRdKg&bvm=bv.59568121,d.bGE&cad=rja

Redigerat:
Nej, det finns lite väl många begränsningar tyvärr,tycker jag. Danfoss uppdaterar firmware med jämna mellanrum, men det går inte att uppdatera termostater man redan köpt.

Man kan heller t.ex. inte se ventilens öppningsgrad.

Jag hade dessutom fått infon att de var z-wave-kompatibla, men sen fick jag ett gäng termostater levererade som inte var det.

Jaså? Då får man väl inte ha Z-wave logga å sånt. Eller var de bara buggiga?
Hade väggenheten haft Wifi å en inbyggd server så kanske men nu känns de lite för låsta tyvärr. Lite trist..

Jag har precis i denna stund dissekerat en av mina termostater. Chipet i den är ett atmel ATXMEGA32D4, det är på 32kbyte flashminne. Det finns chip som heter 64 och 128 också. Utan att ha kollat närmare är jag övertygad om att det är samma chip med mer minne. Så det där om att Danfoss gett upp z-wave pga minnesbrist är, som jag misstänkte från början, säkerligen rent trams.

Mest intressant nu är ju om man kan komma åt mjukvara på något vis (via internet, troligen går det inte att läsa ut ur chipet, men det kan ju vara värt ett försök) och ladda om sina enheter. Jag har några enstaka v2.06 som ska stödja z-wave, en av dem jag dissekerat, åsså några nyare v3.02 tror jag som inte stödjer z-wave.

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
Någon uppdaterad information om?
z-wave.
eq-3 MAX!
eq-3 Homematic
Connect living.
Honeywell HR.
Har det kommit något annat alternativ?

Mina önskemål
- Se hur mycket termostaten öppnat (styr bla. framledningstemperaturer / flödeshastighet på pump) - Jag vill ha så låg som möjligt :-)
Bolla mellan radiatorvärme och kanske golvärme...
Kan någon annan än Homematic visa detta?

- Bäst tror jag skulle vara att ha en termostat i rummet som styr ventilen bakom gardinen.
Vet inte om Max! klarar detta?

- Tycker att "sparläges knappen" hos MAX verkar trevlig, men skulle vilja kunna höja värmen innan man kommer hem.
(tex via app eller liknande)

- Hade gärna styrt golvvärme på samma sätt.

- Ett standard/ känt protokoll för att kunna nyttja andra produkter i samma system.
Har inte hittat vilken standard MAX! använder, verkar vara ett eget, men samma / liknande frekvens som de övriga systemen.

- Centralstyrning, helst via dator, vill man "peta" i värdena känns det så enkelt att se allt på en stor skärm.
Är det bara MAX! systemet som har någon form av dator styrning?

//Jan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.