3 770 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Hur känsliga är presskopplingar för flyttning/brytning/böj på redan pressade rör?
Jag har snart monterat min värmepump (Nibe 1145), och när jag hade gjort allt klart, alltså klamrat och pressat alla koppel så såg jag att jag gjort en miss. Jag hade monterat utgående rör till borran just under påfyllningskopplingen som sitter på returen från berget.
Jag svor lite för mig själv, men jag skruvade lös returledningen (som löper rakt ovanför "stigaren" till berget. Sen skruvade jag fast nya klammer i väggen typ 15mm ovanför dom gamla, och sedan lyfte jag upp hela röret och monterade på det nya klamret.
Ni ser förhoppningsvis vad jag menar på de bifogade bilderna.
Från värmepumpen sitter det som ni kanske vet stålarmerad slang. Jag har böjt dessa till höger för att ansluta berget från sidan av pumpen. Detta innebär att jag fick använda lite kraft (med betoning på väldigt lite), för att med röret på sin nya placering böjja allt på plats. Jag känner ju när jag lägger fast röret på sin nya plats att det är lite motstånd, men inte speciellt mycket.
Jag undrar alltså hurpass känsliga presskopplingar är för dessa manövrar? Jag har absolut inte vridit någon koppling, utan bara justerat röret något i höjdled.
Röret är 35mm och kopplingarna är Altech V-kopplingar som är inköpta på evbutiken.
Jag svor lite för mig själv, men jag skruvade lös returledningen (som löper rakt ovanför "stigaren" till berget. Sen skruvade jag fast nya klammer i väggen typ 15mm ovanför dom gamla, och sedan lyfte jag upp hela röret och monterade på det nya klamret.
Ni ser förhoppningsvis vad jag menar på de bifogade bilderna.
Från värmepumpen sitter det som ni kanske vet stålarmerad slang. Jag har böjt dessa till höger för att ansluta berget från sidan av pumpen. Detta innebär att jag fick använda lite kraft (med betoning på väldigt lite), för att med röret på sin nya placering böjja allt på plats. Jag känner ju när jag lägger fast röret på sin nya plats att det är lite motstånd, men inte speciellt mycket.
Jag undrar alltså hurpass känsliga presskopplingar är för dessa manövrar? Jag har absolut inte vridit någon koppling, utan bara justerat röret något i höjdled.
Röret är 35mm och kopplingarna är Altech V-kopplingar som är inköpta på evbutiken.
Ni får även ha överseende med det bortre röret som går ned till värmepumpen att det inte går i linje med väggen, men jag ville inte bryta slangen från pumpen så tvärt, så jag drog ut pumpen en decimeter från väggen och monterade det röret lite lutande. Jävulskt fult, jag vet, men det är i ett hus där ingen vistas annat än jag själv. Men visst skäms med över det. 
Jag håller rören lutade mot pumpen med ungefär 5mm/meter, och påfyllningskärlet monterade jag så nära taket att säkerhetsventilen kan lösa ut, men inte mer. Muttern på locket till nåvikärlet är lekande och den behöver alltså ingen plats uppåt för att demonteras.
Sen undrar jag om klamringsavståndet är bra eller inte? Det är 1000mm mellan varje klammer, förutom i hörn och vinklar, där är det typ 600.
Jag håller rören lutade mot pumpen med ungefär 5mm/meter, och påfyllningskärlet monterade jag så nära taket att säkerhetsventilen kan lösa ut, men inte mer. Muttern på locket till nåvikärlet är lekande och den behöver alltså ingen plats uppåt för att demonteras.
Sen undrar jag om klamringsavståndet är bra eller inte? Det är 1000mm mellan varje klammer, förutom i hörn och vinklar, där är det typ 600.
Redigerat:
Haha, ja jag tar hellre för mycket än för lite. :-D
Om kopplet droppar, ska jg pressa så att "sexkanten" hamnar på samma ställe som förut, eller ska jag vrida oreasverktyget något gentemot den första pressningen?
Om kopplet droppar, ska jg pressa så att "sexkanten" hamnar på samma ställe som förut, eller ska jag vrida oreasverktyget något gentemot den första pressningen?
Prova först på samma ställe som sista utväg vrid på backen och pressa igen. Ser ut som du har satt den svarta planpackningen mellan utv25 på kärlet och presskopplingen, den ska sitta vid lekande muttern. Har du kollat att du får på frigoliten till spolsatsen såg ut å va tajt mot vägg men kan se fel.
Tack för ditt svar!
Packningen fick sitta där då det följde med två stycken av någon konstig anledning. Gängan har jag tätat så den har ingen egentlig funktion men.
Isoleringen får plats med typ 10mm till väggen.
Jag ska pressa varma sidan imorgon och fylla systemet för första gången med det slutna kärlet, något jag bör tänka på innan jag kör?
Packningen fick sitta där då det följde med två stycken av någon konstig anledning. Gängan har jag tätat så den har ingen egentlig funktion men.
Isoleringen får plats med typ 10mm till väggen.
Jag ska pressa varma sidan imorgon och fylla systemet för första gången med det slutna kärlet, något jag bör tänka på innan jag kör?
Se bara till att lufta upp allt ordentligt och sen gå in och tvångsköra växelventilen och cirkpumpar för att trycka ut all luft. Har du satt filter på returen? Klämkopplingar direkt mot pump så service är lättare i framtiden?
Lycka till
Lycka till
Det sitter ett filter i påfyllningskopplet och det sitter på returen, jag har dock inte satt klämringskopplingar närmast pumpen då jag läst att många haft problem med sönderfrusna kopplingar, även om det kanske är ett överdrivet problem...
Tack för all input, det är guld värt.
Tack för all input, det är guld värt.
Klicka här för att svara