Hej, har flyttat till hus för ca ett år sen så jag har inte riktigt koll på hur det funkar med värmen ännu. Men det är alltså en jordvärmepump som är kopplad till en panna som ska ha en 500 liters vattentank i sig. Det finns också en elpatron. Allting funkade fint till i våras då jag slog av cirkulationspumpen och drog ner schunten på noll. Då gick tempen på tappvattnet ner till ca 50-55 grader och höll sig där. För en vecka sen slog jag igång cirkulations pumpen och vred upp schunten till 1 och då gick tempen på tappvattnet upp. Ligger på nästan 70 grader.

Antar att det är en jordvärme pump med en grävd kopparslinga där köldmedia cirkulerar kanske en Sirius men vad är frågan ?

Jo en jordvärme pump med nergrävd slinga. Jo frågan lyder, varför går tempen på tappvattnet ner till 50-55 grader när jag slår av cirkulations pumpen och shunten till elementen?

Vad heter vp.

Vet inte. Hittar ingen märkning på den. Men är inte principen samma på dom oavsett märke. Det är ett system med nergrävd slinga med köldmedel som cirkulerar. Den är ca 6 år gammal.

Nergrävd koppar slinga eller plast slang.

Ja du, det vet jag faktiskt inte.

Ser du inte slangarna/ rören som går till vp ?

Jo det gör jag ju. Det är koppar rör. :p

Är det grova koppar rör 22-28 mm eller veka 8-10 mm

Jordvärme slingan har inte ha något med temperaturen på tappvattnet, skilda system.
Den nergrävda slangen(kollektorslang) är plast, kopparrören du ser är den invändiga kopplingen i huset mellan plastslangen och VP.

Problemet jag tror kan vara att när du stänger av cirkulationspumpen och schunten så får du ingen/sämre cirkulation i varmvattenberedaren och då stiger tempen i utgåendevatten från VP till VVB och då stänger VP av på uppnådd varmvatten temp.

Testa att bara stänga schunten och se vad som händer.

Det är stor skillnad om det är ett Dx system med nergrävd koppar slinga där köldmedia cirkulerar eller ett system med sprit/ glykol i pem slang.

Okej, så man kan stänga shunten och ha på cirkulations pumpen utan att den tar skada?

Att ha shunten stängd och cp på gör inget då cirkulerar endast samma vatten i radiator slingan hela tiden vilket är helt ok så länge inget värmebehov finns. Jag Gissar att du har ett Dx system eftersom du har en shunt och tank vilket innebär att det går köldmedia ut i en kopparslinga i marken på kanske 120 meter vidare sitter det en kondensor slinga i acktanken vilket värmer den och när huset behöver värme dvs shunten är öppen och vp går mera så värms tanken mera nu är det mycket gissning eftersom jag inte vet vad du har och jag har dålig koll på exakt hur Dx system funkar.

Bilder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.