I
Har ni fått Villaliv? I den finns en 4 sidor energiguide, i stort sett bra men när man spaltar upp + och - tycker jag det brister.

En del system får - för att det krävs el. Vilket värmesystem förutom braskamin och vedeldat självcirkulationssystem kräver inte el?

Som värmepumpen, den får - för att den kräver el. Visserligen så förklaras i texten att de är kostnadseffektivare än en del andra system men då sammanfattningen är det första man läser kan bilden bli skev.

Gas, exempelvis, bedöms som ett billigt och bra alternativ, och tydligen behövs ingen el till cp, billigt är det inte heller, m3 räknas om till KWh och sist jag kollade låg de lite över elpriset. Som ytterligare - får man två fasta avgifter, för el tror jag man måste ha.

Jag ser tre möjligheter, antingen är energiguiden vinklad eller så har inte författaren fördjupat sig tillräckligt eller det tredje, jag har fel.

Den där orkade jag inte ens läsa..

Otroligt dålig tidning

I
Visst är det en reklamblaska, men den där artikeln, är inte den heller relevant?

Villaliv består av redaktionell reklam blandat med annonser. Först en (troligen sponsrad) artikel om något och på sidorna därefter en helsida med reklar från någon leverantör som levererar de produkter artikeln handlar om. Hela tidningen har ungefär samma trovärdighet som TV-shop.

Om gas bedöms som bästa alternativet skulle jag misstänka att det finns en helsidesannons från Putin och Nordstream någonstans i tidningen :)

• Gilla
namor och 4 till
  • Laddar…
I
Kan de vara så smarta, förresten så är det kanske inte så smart eftersom alla uppvärmningssystemen förekommer som annonser, de skulle ju ta ut vartannat. Och som jag läser,,,,det fanns två sidor till. Det är ju märkligt att man inte håller ihop artikeln.
Jag får kanske backa lite, jag uppfattade det så, att gas var ett bra alternativ.
Räknar man vad det kostar och tar hänsyn till verkningsgrad så blir gas dyrare än el.
http://www.kraftringen.se/Privat/Gas/Priser-gashandel/
http://www.kraftringen.se/Privat/Gas/Gasnatsavgifter/

I
Nu har jag läst igenom hela artikeln och tycker inte det finns några sakfel. Jag kan med gott samvete rekommendera att de som är villrådiga läser den, men tar +&- med en nypa salt.
Att den står skriven i en annonsblaska förändrar inte innehållet eller artikelns trovärdighet i detta fallet.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.