Har en Atmos DC 40 SFE vedpanna(2003) som är kopplad till en 1800 l ack tank, det andra systemet som nu inte fungerar är en Viessmann Vitocal 300 värmepump(runt 2005) kopplad till solvärme(7,5 kvm), varmvattenberedare och en 750 l ack tank med elpatron(som också lagt av tyvärr). Varsin shunt med utegivare sen får jag manuellt stänga respektive öppna ett antal ventiler beroende på vilket system jag ska använda. Kan inte längre använda värmepumpen då den tar upp sand från brunnen(kopplad till en 30 m djup brunn gjord för trädgårdsbevattning). Har däremot använt systemet på sommarhalvåret och kopplat bort pumpen från att gå så bara anläggningen värms av solen och varmvattenberedaren hjälper till när det behövs.
Har tidigare funderat på att byta ut värmepumpen mot en ny luft/vatten. Den jag har nu har för liten kapacitet och det krävs väldigt mycket slang enligt Viessmann om jag skulle ansluta den till jordvärme vilket jag var inne på först. Det verkar ju dock lite problematiskt att sammankoppla värmepump med vedpanna till ett system men enligt vissa iallafall möjligt, alltså att dom skulle jobba mot samma tank med bara en shunt och jag eldar när jag känner för det, typ när det är riktigt kallt och inga ventiler som ska öppnas och stängas utan ett gemensamt system.
Anledningen är mest bekvämligheten att slippa arbetet med veden och spara tid där sen när man är bortrest vintertid att huset är varmt när man kommer hem men framför allt när min fru eller jag för den delen är ensam med små barn vintertid då det är osmidigt att gå ifrån och elda som behövs två gånger per dag om det är riktigt kallt. Inga stora problem, när man reser bort skulle man ju istället kunna fixa elpatronen och använda den istället och det andra går ju lösa om man vill med att förbereda dagen innan med att dra in ved till exempel men lite pyssel.
Är detta lite väl lyxigt att lägga pengar på att ha dubbla system till uppvärmning? Börjar känna mig tveksam till en sådan lösning. Hur länge kan man räkna med att vedpannan sen 2003 håller? Annars funderar jag på att byta till Luft/vatten när den lagt av och fixa patronen så länge, sedan ta bort vedpannan och stora ack.tanken och eventuellt sätta in en insats i öppna spisen i gillestugan för att stödelda? Fast är ju mest nu när barnen är små som vi vill slippa detta med veden men känns som en dyr lösning mot vad man får. Har ni några tips eller funderingar hur ni skulle gjort?
Huset är på ca 250 kvm inkl källaren, har ett isolerat uterum med stora glaspartier som suger mycket värme vintertid trots att jag bara har underhållsvärme på där då, annars hade jag förmodligen aldrig behövt elda två gånger på en dag.