3 600 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
stos till braskamin
ett litet tips jag fick när jag murade in stosen var att linda några varv med drevgarn på stosen så att garnet skulle ta expanderingen när metallen blev varm så att inte bruket sprack runt om. http://vedspis.se/sv/delar/Tillbehör/Eldfast+lera+och+sten/
Menar du att du lindade drevgarn så bruket inte alls kom i kontakt med själva stosen? Men då sitter den ju inte fast riktigt. Jag tänkte att om själva stosen skulle sitta i bruk så blir det ju en spalt på 5 mm mellan stos o rökkanalen och där sitter väl själva drevgarnet. elr? Min stos (rektangulär kanal) som skall in i murstocken är ca 100mm lång (djup). 125 hög och 280 bred
Använde du lerbruk till stosen?
Använde du lerbruk till stosen?
rektangulär?? aj fan-Men det ska väl gå bra ändå. jo jag drog några varv på mitten på min runda stos och fyllde vanligt bruk runt om, det e ju inte hugget i sten att det spricker utan drevgarn. det e ju lätt att göra om, Om det skulle spricka!! Lycka till!!
Pratade med en murare när jag skulle ansluta rökröret i skorstenen för ett par år sen. Han rekommenderade C-bruk med motiveringen att det innehåller mer kalk än ex. B-bruk vilket gör det mindre känsligt för de rörelser som orsakas av temperaturväxlingarna. Jag gjorde så och det har inte spruckit någonting.
Klicka här för att svara