Hej
Börjar med att berätta att kåken är från 62 och har enrörssystem.
Har lagt golvvärme i hallen och det börjar bli dags att koppla i LK minishunt M60.
Det ena röret är 18mm med en utvändig gänga som då bör vara R10?
Det andra röret är ca 16,5 mm (kanske kan vara ett 17mm rör) med en löpande mutter med en dimension på 24mm, bör då vara R20?
Tanken från början var att kapa rören och dit med superblue klämringar men tycker inte att storlekarna stämmer.
Kan jag använda gängade kopplingar i mässing med lin och pasta till dessa dimensioner. Kan det sitta en gammal oring till den större kopplingen?
MVH
Börjar med att berätta att kåken är från 62 och har enrörssystem.
Har lagt golvvärme i hallen och det börjar bli dags att koppla i LK minishunt M60.
Det ena röret är 18mm med en utvändig gänga som då bör vara R10?
Det andra röret är ca 16,5 mm (kanske kan vara ett 17mm rör) med en löpande mutter med en dimension på 24mm, bör då vara R20?
Tanken från början var att kapa rören och dit med superblue klämringar men tycker inte att storlekarna stämmer.
Kan jag använda gängade kopplingar i mässing med lin och pasta till dessa dimensioner. Kan det sitta en gammal oring till den större kopplingen?
MVH
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Generellt har järnrör och dess gängor haft samma dimensioner i över 100 år så det brukar inte vara något problem, mer än att man behöver gängverktyg och ibland svets.Det hela ser dock mysko ut, går de båda avsticken på övre bilden till samma element?
Antagligen är sticken insvetsade i stammen så att de fångar vattenflödet genom att blockera huvudstammen.
En M60 shunt kan kopplas som ettrörskoppel och sättas mitt på huvudledningen och sen justeras in att tappa av lagom med vatten.
En M60 shunt kan kopplas som ettrörskoppel och sättas mitt på huvudledningen och sen justeras in att tappa av lagom med vatten.
Men super blue (eller vatettes röda) går ju bara upp till 1" (25) 33,7mm utvändigt. Jag tolkar bilden som det är större (32?) men det är ju bara en tolkning.
TS borde mäta stigar-röret så forumet stillar sin hunger!
Och om det är större än 1" så fungerar ju alltid någon typ av Unifix!
TS borde mäta stigar-röret så forumet stillar sin hunger!
Och om det är större än 1" så fungerar ju alltid någon typ av Unifix!
Hej igenkrilleman_215 skrev:
Har förträngt detta problem men det är nu dags att ta tag i det. Stigarröret med avsticken är med färg på 26mm, troligen då 1". Över kopplingen upp mot taket är det 22mm.
Då borde det fungera med super blue 20R och klämringskoppling på 28 mm.
Till de andra storlekarna på rören hittar jag inget som passar.
Har jag missat nåt?
Tillägg: Blir det några problem att gå ner till 15 mm innan shunten?
MVH
Redigerat:
Tiger79 skrev: