4 229 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Golvvärme på övervåning med fördelare en våning ner?
Planerar att förlägga 3st 32 m långa 8 mm golvvärmeslingor från Thermotech i badrummet på övervåningen. Tänkte placera shunt/fördelare på våningen under. Funkar det med tanke på att avluftningen då hamnar under själva slingorna? Går det att lösa på något sätt? Vill helst slippa placera pump/shunt/fördelare i kommoden i badrummet!
Så har jag gjort i ett av våra hus och det funkar prima. Fördelarna intill bergvärmepumpen i källaren vilka distribuerar värme i 20mm slang i 16 slingor till de tre våningarna ovanför. Höjdskillnad ca 9m. Du lär få höra att det tar tre solår att avlufta samt att det blir en utdragen manöver vid underhållsavluftning efter några år. Tyckte själv det gick smidigt att avlufta och driftsätta systemet. Spola ur slingorna en i taget med trädgårdsslangen innan. Att ha en automatavluftare på varje fördelare skadar inte heller men räcker inte som substitut för ordentlig avluftning innan driftsättning. Jag kör strax högre än 1Bar som drifttryck.roggabear skrev:Planerar att förlägga 3st 32 m långa 8 mm golvvärmeslingor från Thermotech i badrummet på övervåningen. Tänkte placera shunt/fördelare på våningen under. Funkar det med tanke på att avluftningen då hamnar under själva slingorna? Går det att lösa på något sätt? Vill helst slippa placera pump/shunt/fördelare i kommoden i badrummet!
Redigerat:
Det finns många duktiga på forumet som säkert kan svara dig på den frågan även om ett forum kräver att du är extra källkritisk vad gäller svaren du får. Jag beräknade systemet i samråd med tillverkaren av fördelarna och shuntarna etc. och har bara erfarenhet av 17mm och 20mm system.roggabear skrev:
Kan bara instämma i Johans svar, jag har 4 slingor på entreplan med fördelaren i taket i tvättstugan under. 20 mm slang, var inga problem att få ut luften,
Är det något särskilt du tänker på med problem med 8mm slang?
Är det något särskilt du tänker på med problem med 8mm slang?
Klicka här för att svara