D09
En binge motsvarade ca 12-12,5 ilägg a 220liter.

Hur många kW kan man räkna att det är per binge då?

kulle
D09 skrev:
Förr så laddade jag 2 fulla ilägg för att komma upp till 100% från 15%.

Med spillträt så lägger jag i 1,75 ilägg för motsvarande.

Kan det ha med att det inte är speciellt kallt ute, torrare material eller mindre luft/mellanrum ( även om det egentligen borde bli mer mellanrum ) tro?
Kommer inte riktigt ihåg, men hade inte du lite sent huggen ved som kanske inte var riktigt torr att elda med förra säsongen ?

D09
kulle skrev:
Kommer inte riktigt ihåg, men hade inte du lite sent huggen ved som kanske inte var riktigt torr att elda med förra säsongen ?
Jo, så kan det vara :)

Veden skall helst torka två år! Så försök komma ifatt så ni kommer ifatt, blir enorm skillnad!

D09
xdigger skrev:
Veden skall helst torka två år! Så försök komma ifatt så ni kommer ifatt, blir enorm skillnad!
He he

Känner mig lugn, låt vintern komma 😇

Ska hämta en binge till ikväll 😜

• Gilla
kulle
  • Laddar…
D09 skrev:
He he

Känner mig lugn, låt vintern komma 😇

Ska hämta en binge till ikväll 😜
Tömmer du ens bingen innan du åker? ;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
rastlos skrev:
Tömmer du ens bingen innan du åker? ;)
Ha ha sånt hinns inte med :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ek är fint att elda med, kan få vilken panna som helst att lysa vackert röd på insidan! :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Röd både invändigt och utvändigt, det är snyggt :)

Upplever du att pannan brinner som "vanligt" när du eldar spillvirket i den? Har provat att elda spillvirke i min gamla Vedolux någon gång och den förvandlas till ett huffande o puffande monster då veden i hela vedutrymmet tar eld.

D09
fredda skrev:
Upplever du att pannan brinner som "vanligt" när du eldar spillvirket i den? Har provat att elda spillvirke i min gamla Vedolux någon gång och den förvandlas till ett huffande o puffande monster då veden i hela vedutrymmet tar eld.
Precis som vanligt. Inget puffande eller att hela vedutrymmet brinner.

Kollade i början och då tyckte jag om jag inte minns fel att rökgaserna blev över målvärde men sen så ströp pannan de till att ligga rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.