Jag försöker få lite kött på benen huruvida det är värt att investera i reglerautomatik eller inte. Jag är väldigt ny inom fastighetsägande och vill helt enkelt se över den alternativ som energibesiktningen har föreslagit.

Av vad jag har hittat på nätet är lite begränsat utifrån för och nackdelar samt kostnadskalkyler och vad man bör ta hänsyn till.

Jag kan börja med dessa frågor.
- Beroende på skal, tar det en viss tid för att temperaturen att gå ner och upp. Ibland upp emot 4 timmar för att öka 2 grader. Hur bör man ställa in regleringen optimalt?
- Startströmmen för elradiatorer är väldigt hög, men gäller det elektroniska elradiatorer med olja? Då kankse det inte är kostnadseffektivt att investera i reglerautomatik om förbrukning på radiatorn är mer om dem sätts av och på flera gånger under dygnet, förutsatt att dem är avstängda.
- Att det går på 15 000:-, dock vet jag inte vad exakt är det som ingår i detta. Är det datoriserat eller är det simpla saker som ett vrid med sol, moln, och vinter vrid?

Vet inte riktigt vad jag ville komma med, men om ni har erfarenheter, frågor, tips och ev. länkar. Skjut på.
//V

För 15000kr känns det vettigare att investera i en värmepump än att trixa med direktverkande el, det är min spontana tanke.

Eller hur, det kan jag också tycka men man kan lätt att dra en sådan slutsats då man inte har någon referens eller erfarenhet av reglerautomatik. Det är därför jag drar upp denna tråd och undersöker om det verkligen är ett marknadsföringsjippo eller en bra idé.

Jag tror säkert att under vissa omständigheter är den bättre än en värmepump eller alternativ lösning då vissa människor inte vill eller kan installera en värmepump pga. olika anledningar. Spontant, jag tror inte att man ska helt avfärda det helt då kostnaden för reglerautomatik och värmepump varierar. E.g. en "bra" värmepump kostar ca 25 000:-, inte 15 000:-..

Ni får rätta mig om jag har fel.

Jag tror även att en "mindre bra" värmepump för 5000kr hade varit en vettigare investering än ett reglersystem för direktverkande el för 15000kr...

"om förbrukning på radiatorn är mer om dem sätts av och på flera gånger under dygnet, " Det spelar ju mindre roll i sammanhanget eftersom all energi förbrukas i huset. Det enda man kan vinna ekonomiskt är lite jämnare temperatur och mindre effektförluster utåt pga. temporärt ökad temp. inomhus.
Med en värmepump pumpar du in mer energi i huset än vad du betalar för till elbolaget, det kommer du inte uppnå oavsett hur avancerat reglersystem du har för din direktverkande el.

Nä, bluff o båg skulle jag väl nästan vilja kalla det påhittet, men det kanske finns parametrar som jag inte har koll på. Har du någon länk till systemet kanske?

Tror jag säkert, 15 000 var ett riktpris. Vet inte om det är i budget eller premium för det priset. Så oviss är man om det är bra eller dåligt.

Jag håller med med dig om att man får mer energi än vad man betala till elbolaget. Det är ju konstaterat, men ibland har man inte det möjligheten när planlösningen är långt ifrån optimalt.

Stora fördelen med reglerautomatik är man slipper springa till varje rum och reglerar temperaturen utan den kan regleras centralt för hela fastigheten eller seperat för varje rum (avancerat datorsystem). Speciellt användbart när ingen hemma under dagen. I min värld är det slöseri med energi att ha komforttemperatur under dagen när ingen är hemma. Å andra sidan kan det vara värt att inte reglera då kostnaden kanske är detsamma om inte mer . Lite som en mikrolysrör... dem drar ju otroligt mycket mer energi när dem sätts på/av än att den skulle vara påslagen en längre period. Finns säkert en break even ekvation på det, men det ska vi inte gå in på =).

Tyvärr, ingen länk. Jag hittar inte så mycket... kanske söker på fel ord. Det enda jag hittade var en manual till en gammal reglerpanel för centralt värmesystem.

Tittade på detta tidigare men har inte gjort ngt med det (utom installerat en värmepump).
http://www.iqtherm.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.