Hej,

Kan man isolera fjärrvärmerör med PE rörisolering (polyeten, grå skumplast) med tanke på de höga rörtemperaturerna? Det verkar att det finns bara sådana att köpa för hemmabyggare, bl.a. på jula, biltema, bauhaus mm.
Köpte och satt upp bauhaus-isolering på fjärrvärmeledningar i källare, men nu funderar vi om man kan göra så. Proffsen kör med stenull, men jag har inte sett det i vanliga butiker.
Tack!

Krilleman
Tack ni snälla för tipsen! Vi hittade en nätbutik med rörskålar av mineralull för rimliga priser.
Så här var det: vi asbestsanerade hela källaren och inkluderade även fjärrvärmerören i detta. Därför blev de oisolerade. Jag kontaktade fjärrvärmeleverantör i hopp att de skulle stå för återisoleringen, då att sanera asbest bör vara i deras intresse också. De lovade att en tekniker skulle ringa upp mig. Det var för ett år sedan. Så tydligen är de inte så intresserade.
Vi vill inte ha 100-grader varma rör oisolerade då det finns en del i låg höjd. Därför vill vi isolera.

Hur länge har det funnits fjärrvärme i huset? Känns lite konstigt att även fjärrvärmerören var isolerade med asbest. Om du själv rivit ner isoleringen så är det upp till dig att återisolera dessa. Förvånad över att dom inte skickat dit en VVS-isolerare och sedan skickat räkningen till dig.

Med vänlig hälsning.

P
Finns armaflex som klarar fjärrvärmetemperaturer.

Torlejf skrev:
Hur länge har det funnits fjärrvärme i huset.
Fjärrvärme finns i huset sedan slutet av 50-talet och då var det standard med asbestisolering i böjarna som jag förstår.

Krilleman
Pherra skrev:
Finns armaflex som klarar fjärrvärmetemperaturer.
Jo visst finns det.

Armaflex HT klarar upp till 150° långvarigt.

Men denna isolering kan man ej likställa med rörskål, typ isover.

Delta2004 skrev:
Fjärrvärme finns i huset sedan slutet av 50-talet och då var det standard med asbestisolering i böjarna som jag förstår.
Det var som f-n. Bor du nära någon gammal industri med värmeöverskott? Där jag bor kom fjärrvärmen i början på 80-talet, vilket jag tyckt varit tidigt.

lordi skrev:
Det var som f-n. Bor du nära någon gammal industri med värmeöverskott? Där jag bor kom fjärrvärmen i början på 80-talet, vilket jag tyckt varit tidigt.
1963 för att vara mer exakt öppnades kraftstationen. De var tidiga med fjärrvärme i Västerås. Värme var gratis på dåtiden som jag förstår då vi hade i huset gammal, nu avstängd, värmeslinga för att bl.a. värma upp garageuppfart.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.