Jag har ett problem.Har en vedpanna i garaget och en stor huvudtank med en laddomat och en blandnings ventil .sen har jag två hus med en kulvert till var och en .och i varje hus sitter en slavtank och en laddpump på returen och kulvert styrning.Nu till frågan om tex tankarna är kalla och laddningen börjar så kommer varmvattnet så fint i övre röret och tempen stiger på övre mätaren så fint och den nedre står still.men vid ca 60grader så börjar nedre mätaren att stiga för att sen bli ca 10-12grader varmare i båda husen hur fan är det möjligt?

HJÄLP

Mätfel eller hiskeliga kulvertförluster. Gissar att du menar att det blir varmare i husen än i garaget..

Nej det blir varmare i botten av slavtanken än toppen fast varmvattnet kommer in i toppen

Hur högt är flödet? Det kanske blir någon turbulens som sabbar skiktningen? Det kanske vore lönt att vrida ner pimparna och strypa om det går?

Returtemperaturen då? Detta låter skumt.. Stryp flödet om det är hög temp.

Har pumparna på tvåan.det blir samma i båda husen.tycker det är så konstigt när värmen kommer in i topp

Returen är låg till en början men efter ett tag börjar den stiga för att sen bli högre

Problemet bör du ju se om du får tillbaka ljummet vatten till stora tanken, du vill ju helst bara få tillbaka så kallt som möjligt.
Här du grova kulvertrör så kan du ju kanske få ett högt flöde som rör om i tankarna för mycket.
Prova att få ner flödet och kolla om det hjälper!

Två 32or i kulverten.ska jag dra ner pumparna till ettan?.kanske vrida igen halva kulventilen ?

Har vridit ner från trean till tvåan men ingen skillnad

Det låter rätt grovt, du har nog lågt tryckfall där. Du har säkert ett flöde på 1000l/h med en normal pump.

Prova på ettan och stryp med kulventilen på pumpens utlopp. Troligen får du strypa rätt mycket för att få ner flödet.

Men vad tror du händer?.om det blir varmare i botten än i topp?.drar han ner värmen i botten?

Hur mkt ska flödet va?

Det ända jag vet är att om man är helt övertygad att man förstår, så brukar det man tror vara fel.
Det är bara att prova med ännu lägre flöde och hoppas att det blir bättre!
Har du 32mm inlopp i tanken med?

28 på ena huset å 22på andra.om inte tanken skiktar tror du cirkpumpen går för fort med? Går nu på ettan den med.tycker att chunten borde bromsa då den är nästan stängd så här års?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.