Hej
Håller på att konvertera direktverkande el till vattenburen värme, jag kommer ha en luft/vatten värmepump och en vattenmantlad vedkamin.
I hela källaren blir det golvvärme från LK och den är 16mm och det övre planet ska ha radiatorer men hur många olika slingor måste man göra, hur grova rör och koppar eller plaströr??
Har haft lite olika hantverkare på plats och alla säger olika!
Jag vill helst gå upp med så få rör som möjligt för att sedan dra runt dom uppe.
Huset är på ca 110m2 i varje plan och det är sju rum av olika storlekar som ska ha radiatorer.

/Chille

När jag inredde vindan drog jag upp 2 rör och satte fördelare och drog sedan 2 rör till varje element (rör i rör)

Olika skolor men en del säger en slinga per rum för att kunna justera värmen. Sedan försöker man få så lika långa slingor som möjligt. Har man värme från en våning under brukar man väl säga att värmen stiger och då har man endast halva värmebehovet på övervåningen. Men sök efter värmepumpsforum. Där har du många svar på dina funderingar

Som sagt det är lämpligt att inte låta en och samma slinga värma mer än ett rum. Men om rummet är stort så kan du behöva ha mer än en slinga i rummet. Kolla på installationsanvisningarna för det valda systemet. Där brukar anges max längd för slingan.

Läs på ordentligt om du tänker göra dimensioneringen själv, det är dyrt att göra om, du behöver minst 22 mm cu rör i stammar, avstick i 15 mm till varje radiator. Dimensionera raddarna till DT30 eller lägre om du ska ha värmepump.

Vad som är normalt eller praxis vet jag inte, men hos oss (konverterade häromåret) så leder en slinga till övervåningen, där fem radiatorer finns, men leder sedan även ner till nedervåningen där ytterligare fyra radiatorer finns. Bl.a. vardagsrummet.

Injustering av elementen på är lättare att justera om man har 2 rörssystem (tycker jag)

Man vrider temostaten på max värme sedan stryper man flödet till "rätt temp i rummet" så blir inte längden på slang så noga.
Jag håller naturligt vis med Martenw att dimensionera elementen till låg temp.
Denna använde jag http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-combipex-22-x-100m/?select=true

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.jpg
Skapa konto
bild 1.jpg
Skapa konto
jag drog slangarna genom väggen då jag tyckte att det var mest fördelar och strypningarna gör man på elementen (kranarna på fördelaren är till för "utifall läckage") vid inkoppling :o

• Gilla
kest
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.