Hej,

Är novis på området så va snälla :)
Jag ska renovera en tegelvilla från 1960 med vattenburet radiatorsystem med "feta radiatorer". Planen är att installera vattenburen golvvärme och under en period på några månader (givetvis under vintern) kommer jag successivt att plocka bort radiatorerna för att ersätta dessa med golvvärme. Jag har förstått att då man blandar radiatorer och vattenburen golvvärme måste temperaturen sänkas i vattnet till golvvärmefördelaren vilket görs med en shuntgrupp. Nu till min fråga. Jag ser att en shuntgrupp kostar några tusen och det är slantar jag hellre lägger på annat. Min tanke va då att eftersom jag blandar radiatorer och golvvärme under en begränsad period kunna ersätta shunten med en blandningsventil?

Kanske ska tillägga att det precis innan jag drar igång med bytet till vattenburen golvvärme kommer att installeras en bergvärmepump vilken alltså kommer att vara värmekällan i huset.

Tacksam på synpunkter på detta.
/Fredrik

Visst kan du göra det.

Du lär behöva en extra cirkpump oxå

Hej,

Ok, är det så en shuntgrupp är uppbyggd? En cirkulationspump och en "automatisk" blandningsventil?

Vad gör i så fall en shuntgrupp som inte min snålvariant med t.ex. en Esbe vta320 skulle klara? Då kan jag ju ställa en konstant temp till min golvvärme.

/Fredrik

Det finns oftast en flödesreglering, vissa har oxå en vf-ventil, om man har problem med lågt driftryck på primären. Så du måste räkna med, blandningsventil, flödesreglering, tryckstyrd cirkpump, unionskopplingar, föravstängningar samt att den oftast passar direkt på fördelarna, dvs inte ett gäng rördelar för att bygga ihop den.

Redigerat:
Nu pratar vi en shuntreglering för en villa, inte en push 12 eller m60 för enstaka rum.

Har just gjort det men i ett garage 1 rum 3 slingor ca 60 m2, var tvungen att termostatstyra cirkpumpen för att få en jämnare temp...
Tror att behovet av temp och flöde till slingan varierar med värmebehovet (utetempen)

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.