Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej!
Som sagt, med vad tätar jag bäst en sådan här kaminstos?
Har tidigare varit pannkitt där men det ramlade loss och skorstenen är inte heller helt centrerad som synes. Gammalt kitt gör att jag inte kan flytta den med i center..
Ska jag dreva med ex brandmatta eller kladda på något?
Som sagt, med vad tätar jag bäst en sådan här kaminstos?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tidigare varit pannkitt där men det ramlade loss och skorstenen är inte heller helt centrerad som synes. Gammalt kitt gör att jag inte kan flytta den med i center..
Ska jag dreva med ex brandmatta eller kladda på något?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Nja det går väl, men pipan är 6 meter och syrafast så den är tung. Jag har kraffsat bort det mesta av det gamla kittet men kommer inte åt allting.
jag tänkte mig någonting sådant! Heter det kaminsnöre? Var köper jag det?
jag tänkte mig någonting sådant! Heter det kaminsnöre? Var köper jag det?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Mm har sett några som använd värmetåligt silikon och det tål 300c.
Jag har svårt att uppskatta hur hett det blir men just där är det ju ett oisolerat rör direkt ovanför kaminen så hett kommer det bli. Frågan är hur hett
Jag har svårt att uppskatta hur hett det blir men just där är det ju ett oisolerat rör direkt ovanför kaminen så hett kommer det bli. Frågan är hur hett
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Kan jag dreva med stenull? Jag har satt Paroc brandmatta på rökröret ovanför kaminen och tänkte att jag kunda använda den till att täta med?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det där såg riktigt lovande ut! Expanderar inte heller vilket är bra!
Den brandmassa jag har expanderar vid värme och var därmed inte lämplig att täta med när jag inte kommer ner i skarven.
Hmm då måste man åka till Biltema också då
Den brandmassa jag har expanderar vid värme och var därmed inte lämplig att täta med när jag inte kommer ner i skarven.
Hmm då måste man åka till Biltema också då
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag kunde inte hålla mig så jag tog vad jag hade hemma, Tremco Brandstopp FS710.
Spricker det så får jag göra om och göra rätt
Spricker det så får jag göra om och göra rätt
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det verkade bli tätt! 
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Luktar bokstavligen bäver när jag har eldat och kaminen blivit varm. Har väl eldat kanske 5 gånger nu iaf, verkar som att det är brandmattan som luktar. Den är lindad kring rökröret och jag har ännu inte satt dit täckplåten ikring den, brukar dom lukta?
Eller är det pannkittet som luktar? Har även spissvärtat vissa delar av kaminen.
Svårt att beskriva lukten men liknar doften av varmt damm eller element.
Eller är det pannkittet som luktar? Har även spissvärtat vissa delar av kaminen.
Svårt att beskriva lukten men liknar doften av varmt damm eller element.
Klicka här för att svara