Hej!

Har precis hivat ut den gamla varmvattenberedaren och installerat en ny beredare. Aqua Prismatic 145l från BAXI.

Den nya beredaren har möjlighet till tidsstyrd temperatursänkning.

Frågan är om det lönar sig att sänka temperaturen i beredaren när den i regel inte används för duschning?

Exempel,

Vi är fyra i familjen, två vuxna samt två barn.
Duschning sker främst på kvällstid runt 19.00 - 21.00.

Tanken är att ev sänka temperaturen i beredaren med tio grader övrigt tid, skulle det löna sig?
Den måste ju ändå värma upp hela beredaren till inställd temp dagligen.:x

När funktionen finns där och det bara är att använda den så varför inte. Du sänker dygnsmedeltemperaturen på beredaren och därmed förlusten. Dock skall man ha klart för sig att en varmvattenberedare framför allt kostar pengar när man duschar. Jag skulle inte betala extra för funktionen, men när du redan har den så kanske du kan spara ett par kronor.

Har du en plugin-elmätare är det lätt att ta reda på.
Låt den värma upp sig, nolla mätaren, låt stå så länge du kan låta den stå oanvänd, tex en helg.
Räkna om till årsförbrukning, då vet du hur mycket du förlorar på förluster.
Är det litet vet du att besparingspotentialen är ännu mindre, men gör det ändå givetvis, allt ska ju vara optimalt!

Vill du veta hur mycket du sparar i förväg?
Ta årsförlust/(snittemp i beredare-snitttemp där den står)=kwh/år/grad tempdiff

Räkna ut hur många timmar per år temperaturen är inställd lägre.

Skillnad: antal timmar x sänkning i grader x kwh/år/grad tempdiff.
Detta är max besparing. Besparingen blir sedan lägre beroende på förhållandet mellan uppvärmningstid efter höjning och nedsvalningstd eftet sänkning.

Blir nog inte särskilt mycket.

Mät sedan förlusten igen när ni är borta ett tag o se hur nära du räknat. ;)

Tack för tipsen!

Det blir nog till att låta bli tempsänk av rent praktiska/lathets skäl. :p

Ingen annan som provat ovanstående förslag, och har något rent konkret svar att komma med?

Bra länk, tack.

Röstade inte Grönt så jag känner inte att jag måste använde tempsänkningen. :wow:

Börja med att mäta minst 3 mån med en riktig elmätare (energi) som ref innan.....

Jag rekommenderar inte att mäta i 3 månader med detta syfte.

Det förutsätter i så fall exakt samma förbrukningsmönster om mätningen skall ha någon betydelse.
Eftersom tomgångsförlusterna enligt energimyndigheten är i storleksordningen 10% av en årsförbrukning är det användandet av varmvattnet som helt dominerar vad man landar på, inte förlusten i sig.

Väljer man att temperatursänka 20 grader exempelvis nattetid 6 h/dygn och veckodagar 6h om man aldrig är hemma på dagen, blir det ca 3700h med ca 40% lägre förlust (antag sänk från 67C till 47C i tanken). Detta blir en besparing på knappt 20% vilket blir ca 80-120kWh/år om man utgår från energimyndighetens tester som visar på en förlust på 400-600kWh/år utan att titta på exakt vilken beredare det var.

Antaget 5000kWh/år för varmatten så pratar vi alltså en besparing på TVÅ (2) procent.

Därför föreslår jag istället att om man är intresserad av svaret, så ska man mäta under en begränsad tid där man har kontroll på omständigheterna, exempelvis en helg då man är bortrest. Under den tiden kommer varmvattenberedaren stödvärma tillräckligt många gånger för att det skall ge ett vettigt medelvärde och att "långtidsmäta" kommer inte att säga någonting om besparingen pga temperatursänkning, det kommer att berätta om man har haft samma förbrukning av varmvatten. Vill man sedan ha "facit på besparingen" gör man en till mätning under en tid då man är bortrest, och när det är lika varmt där varmvattenberedaren står som i förra mätningen.

Sen tycker jag personligen starkt att har man redan en beredare med den möjligheten ska man såklart utnyttja den bara av ren princip att "aldrig slösa i onödan", då onödiga slöserier finns överallt.
Man kanske rent av väljer att optimera inställningen och spara så mycket som möjligt? = 450kr/år.

Jag har exempelvis "optimerat" min fjärrvärmecentral så att den returnerar nu vatten som är under 30 grader till fjärrvärmeverket, istället för som tidigare 45-50. Det tjänar jag egentligen inget på ekonomiskt, men jag njuter av att "jag har gjort vad jag kan och det kostade mig heller inte ett skit".

Om man av ideologiska skäl inte vill spara energi så skall man naturligtvis inte använda funktionen. Ta gärna bort lite isolering från beredaren också i så fall. Jag har svårt att se varför man inte skall slå på funktionen. Det har inga nackdelar och det kan ge små kostnadsmässiga fördelar. Sedan behöver man inte fördjupa sig i hur stor eller liten besparingen blir om det inte är för ens intresses skull.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Normalt har man beredaren i uppvärmt utrymme och ev förluster kommer huset till godo endast på sommaren blir förlusterna just förluster under förutsättning att huset värms med el och det antar jag eftersom det sitter en elberedare. Vill man spara energi ska man nog värma vv med nått annat än elberedare.

smurfen72 skrev:
Normalt har man beredaren i uppvärmt utrymme och ev förluster kommer huset till godo endast på sommaren blir förlusterna just förluster under förutsättning att huset värms med el och det antar jag eftersom det sitter en elberedare. Vill man spara energi ska man nog värma vv med nått annat än elberedare.
Jag har problemet att det blir för varmt i teknikrummet där fjärrvärmecentral och annan "infrastruktur" finns. Således har jag isolerat varenda rör och även värmeväxlarna. Hade jag haft en varmvattenberedare där hade jag verkligen försökt minimera läckaget. Eftersom teknikrummet ligger vid groventren där även tvättstugan ligger innebär det att överskottsvärmen försvinner ut med frånluften. Så för mig innebär sådan värmeläckage ingen som helst nytta och dessutom att golvet i tvättstuga och teknikrum förblir kallt då golvvärmen inte behövs...

Men det är klart, en del har ju varmvattenberedaren i vardagsrummet. ;)

martin43 skrev:
Men det är klart, en del har ju varmvattenberedaren i vardagsrummet. ;)
Och stänger av den på sommaren.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Vvb:n kanske inte skulle dragit nån ström alls om du haft den i teknikrummet.. 😁

• Gilla
kulle
  • Laddar…
jensaro skrev:
Vvb:n kanske inte skulle dragit nån ström alls om du haft den i teknikrummet.. 😁
JAG har ingen nej, eftersom jag har fjärrvärme som jag skrev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.