Vår gamla pump har gett upp och jag ska sätta dit en ny... när jag tittar närmare ser jag att den gamla pumpade neråt och den nya får absolut INTE pumpa neråt... spelar det någon roll? om den pumpar returvatten till pannan eller uppvärmt från pannan... Pannan står i källaren i ett enplanshus... personligen tycker jag det är mest logiskt att pumpa uppåt till radiatorerna...
 
I regel försöker man sätta pumpar på "sugsidan" returen detta delvis för att pumpar mår bättre av att vara i lägre temperatur.
 
...jag ska alltså ha en annan pump? alternativt bygga om returledningen
 
Vad har du för pump?

Jag bytte nyss till en Grundfos Alpha2. Pilen på pumphuset gäller ju, men det gick att rotera displayen så att upp blev ner och tvärtom.
 
Det går att vända - men man får inte enligt anvisningarna... absolut förbjudet att ha utloppet neråt...
Det är en Perfecta aPump 25-4U/180 den gamla var en Grundfos UM 26-20
 
De NIBE-pannor jag känner till är kopplade i botten under tanken. Cirkulationspumpen sitter på framledningen och pumpar neråt ut i golv- och/eller radiatorsystemet. T.ex. Wilo RS-25/70 (gammal modell). Välj pump som arbetar åt rätt håll i förhållande till pannan, riktningen ska synas med en eller flera tydliga pilar på själva pumphuset.
 
Är du säker på att den gamla pumpen gett upp?

Ibland kärvar de när de ska startas upp eter sommarsäsongen - det brukar finnas ett litet lock i axelns förlängning som man kan skruva upp och därunder kan man hjälpa till att vrida runt axeln med en skruvmejsel.
 
Bra tips! Om det behövs och man är händig samt har rätt verktyg kan det gå att montera isär hela pumpen, rengöra, slipa rent lite, kanske byta lager och O-ringar, montera och köra vidare med gamla pumpen. Brukar gå att hitta sprängskisser.
 
Det verkar som jag fått fart på pumpen ordentligt, nu till nästa problem (kanske ursprungsproblemet?)... det kommer inget varmvatten till radiatorerna... det är varmt från pannan, längs returledningen och till pumpen men inte från pannan och ut mot radiatorerna... sitter någon typ av kran som sitter fast och som ser ut att vara stängd... kan det vara en ventil som fastnat? vågar jag skruva isär den och kolla?
 
Kan vara en ventil som stängs sommartid för att förhindra självcirkulation i radiatorkretsen då man bara vill ha varmvatten. Risken är att de blir blött om du tar isär den, men ta det lugnt och metodiskt så ser du vad som händer vartefter du skruvar. Är den stängd och behöver bytas så får du antingen tömma systemet eller ringa röris så han kan komma och frysa rören före och efter kranen och byta ut den.
 
Har du luftat ur elementen ordentligt? Med luft i systemet brukar det bli problem med cirkulationen.

Se till att inte ha termostaterna stängda när du ska lufta.
 
Pannan läcker så det blir tydligen inget tryck till radiatorerna... ny panna... :(
pannan är från 1962 så det är kanske dags...
 
Redigerat:
kulle
Var läcker pannan ?
Har du nåt tryck i systemet ?
Ta gärna några bilder på panna och rörsystemet i pannrummet så är det lite lättare att hjälpa dig
 
Sedan tidigare har det funnits ett litet hål vid övre inre staget, ca 1 meter upp... men det har gått bra ändå... Nu håller den inte trycket alls... om jag fyller på till 0,5 bar är det nere på 0 inom en halvtimma... och radiatorerna bubblar...
 
kulle
Det är inte omöjligt att det går o laga hålet med en svets , vad är det för panna?
Vet du om du har slutet eller öppet system?
som sagt... bilder underlättar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.