Kort svar: Du tjänar ett effektivare och mer flexibelt system med lägre driftskostnad. Slingor är nästan, men bara nästan, lika bra.

Långt svar:

(Förutsätter förresten att du ska bo där själv: vid renovering för spekulation eller fritidshus gäller kanske andra prioriteringar.)

Jag antar att du vill ha ett system som inte i första hand är beroende av direktverkande el utan till övervägande del värms av sol och ved? Har du inget emot höga elräkningar är råden av mindre värde...

Gör som du vill men jämförande tester och beprövad erfarenhet visar:

att ett modernt vedsystem där lathet och smidighet prioriteras klarar sig nästan helt utan eltillskott för värme och varmvatten,
att en stor tank är bättre än flera små, att skiktning i ackumulatortanken är mkt viktigt,
att ingen ångrar en större tankvolym men många ångrar för liten tankvolym,
att TVA ger mest och effektivast varmvatten samt bibehållen skiktning,
att solvärme (liksom f ö värmepumpar) är effektivast om den får producera värme vid så låg temperatur som möjligt, vilket talar för TVA igen,
att slingor funkar finfint också,
att eldstad med ett stort vedmagasin, fläktstyrd underförbränning, keramisk brännkammare samt laddkoppel (termovar, laddomat etc) ger nöjda eldare, nöjda sotare, nöjda grannar, missnöjda kråkor,
att skillnaden i bekvämlighet mellan ett välfungerande vedsystem och (farsans?) dubbelpanna från '75 är brutalt stor,
att du trots allt måste fixa in, i ditt fall, bortåt 20 kubikmeter ved under året samt att ved skräpar ned inomhus,
att solen skiner om sommaren, basen för värmesystemet måste vara nåt annat,
att det kostar en del att investera i ett bra vedsystem, tid och/eller pengar.
Att om goda förutsättningar för vedvärme saknas finns det andra sätt att värma hus och tappvarmvatten.

Risken är att systemet du skissar kommer värmas med elpatron/elvvb till stor del och den är ju 3-5 gånger sämre än värmepump och dyrare per kilowattimme än allt utom olja, i synnerhet vintertid. Om du snålar in på fel saker kan lägre investeringskostnad snabbt ätas upp av högre driftskostnad.

Inte dåligt om en kamin kommer upp i verkningsgraden du nämner! En rörspis/kakelugn kan också ha grymt bra värden. Däremot är mängden ved som går in ganska liten: många såna brasor behövs för att värma ett helt hus vintertid. Stor vedvolym = elda mer sällan = tidsbesparing.

Chansen att du hittar en rörmokare som verkligen är uppdaterad vad gäller ved, sol och acktankar är liten. Bered dig på att tänka ut allt själv. På forum som detta hittar du, som du vet esom du varit med här länge, oberoende konsumentinformation, länkar till undersökningar mm. Sök i gamla trådar: finns en klassiker om "det ultimata vedsystemet" med mycket tänkvärda diskussioner.

japp precis en sådan tänkte jag köpa. Dom påstår att det är 90 eller ja...89.9% verkningsgrad iaf.

bra svar Stenolofanders. Jag vill definitivt ha ett bra system! Det är mycket intresse inblandat i detta (även om jag inte är så insatt än så länge) så det viktiga är nog att få ett bra system med lite elförbrukning snarare än kostnad att köpa systemet, hur motsägelsefullt det än må låta :)

Men om man nu har tex 3st tankar, TVA och elpatroner i EN tank, Hur funkar det då när man inte eldat på x antal timmar så patronerna kickat in? Jag vill ju inte att patronerna ska värma upp alla tankar. När patronerna går skulle jag helst vilja värma upp så liten vattenvolym som möjligt så att det finns maximalt utrymme att elda eller ladda via solpanel. Det är ju tex trist om tankarna ligger på en relativt hög temp när solen börjar skina...

Finns det någon reglerprincip soom typ stänger av extratankarna när patronerna kickar in?

Läst runt massa på diverse lösningar och inser ett problem som jag inte tidigare tänkt på. Om jag har en kamin i vardagsrummet som ska ladda tankar som står i källaren så kommer så kommer ju skiktiningen göra så att kaminen håålls varm när jag inte eldar eftersom varmt vatten stiger och kaminen är högre än tankarna... Är en bättre lösning då att ha en värmeväxlare så att det alltså inte är samma vatten som cirkulerar i tankarna som i pannan? Som jag ser det vore det ju i så fall bäst att sätta et värmeväxlare så lågt som möjligt i förhållande till tankarna ??

skiss232323.png

• skiss232323.png
fattar inte varför det blev två likadana bilder där... men men..

Elller är den enkla lösningen att man låter varmvatten returen först gå ner i nivå med botten av tanken för att sedan gå upp. Varmvattnet borde ju inte vandra genom detta rör eller missar jag nått? skiss232323.png

Arne999 skrev:
Jag vill ju inte att patronerna ska värma upp alla tankar. När patronerna går skulle jag helst vilja värma upp så liten vattenvolym som möjligt så att det finns maximalt utrymme att elda eller ladda via solpanel.
Ett ädelt mål. Lösningen heter skiktning!
Arne999 skrev:
Finns det någon reglerprincip soom typ stänger av extratankarna när patronerna kickar in?
Du KAN lösa det med flera småtankar men det blir ännu enklare och bättre med en enda stor välisolerad tank.

Enklaste sättet är att montera elpatronen så högt upp det går nära tankens topp (alternativt i nån extern burk ovanpå) och låta fysikens lagar sköta reglerandet: vattnet som elpatronen värmer får lägre densitet och lägger sig ovanpå det kallare vattnet: skiktning uppstår. När värmen förbrukas genom att systemvattnet tas ut (från toppen av tanken) kommer det kalla förbrukade vattnet stiga upp till termostaten och elpatronen kickar in igen. När du laddar med vedeldning (till tankens topp) fylls hett vatten på och trycker ner det kalla vattnet nedanför elpatronens termostat. När solen skiner med full kraft om sommaren laddar du på motsvarande sätt in hetvatten från solfångarna (till toppen på tanken).

Höst-vinter-vår kommer inte solvärmen att kunna leverera så hett vatten men däremot en hel del ljummet: om man ska kunna ta tillvara detta utan att sabba skiktningen kan man styra in ljumvattnet längre ner i tanken.

Denna tank och detta expansionskärl kan ev vara riktiga klipp: http://www.blocket.se/skaraborg/Pannanlaggning_for_ved_56635458.htm?ca=14&w=2
Slingor i ser det ut som. Uttag för elpatron högt upp. Finns det dessutom laddkoppel till är detta en mer än god start.

Kaminen du valt ser fin och genomtänkt ut, kanske lever den upp till angivna verkningsgraden om man räknar in värmen som avges till luften. I vedpannesammanhang räknas detta som förlust (eller?... med detta sätt att räkna får nog Jannez69 ut typ 96% ur sin panna...)

...men...
Betänk att du kanske behöver 9 kW för att värma huset när det är smällkallt, vilket innebär att elden måste brinna för jämnan. Betänk att en eldstad på 30 kw hade klarat biffen på en tredjedel av tiden och med en tiondel av skötseln.

Tyvärr finns det vad jag vet ingen riktigt bra eldstad för ved som har allt som krävs och samtidigt är snygg/prydlig/mysig/smidig nog för att genomsnittlig estetisk kvinna skulle vilja ha den i hallen. Å andra sidan: hur snyggt är egentligen ett kylskåp eller en hängränna? Man har dem för att man anser att man måste.

Österrikarna har väl kommit så nära Ipanna (analogt med användarvänliga och snygga designhittar från Apple) det går i dagsläget. Min Perifal Solo Innova pryder sin plats i verkstan.

Problemet med stora tankar är att dom är höga.. jag har 190-195 i källaren och jag har inte hittat någon som dels går in genom dörröppningen (kan ju passa på att lyfta in en när jag byter karm och dörr men ändå..) och som är på mer än 750l

SÅ om jag nu har tex har 3st 750L tankar med patroner i ena tanken, högst upp... så kommer ju vämen traska över till de andra tankarna antar jag? Jag kan ju inte ha dom iolika nivåer eftersom takhöjden är vad den är. Samtidigt vill jag ju att värmen ska kunna vandra från sekundärtankarna när värmen tas därifrån så jag får inte riktigt ihop det hela..

på tal om riktigt kalla dagar.. så är det bara att plugga in värmefläkten i värsta fall. Att dimensionera ett system för att klara -20 i gbg området är lite väl..

Dessutom har jag valt den bästa kaminen jag kan hitta. Framtiden får utvisa om det lönar sig att sätta in en luft/vatten eller luft/luft som komplement

Du har ett klassiskt "seriekoppla eller parallellkoppla ackumulatortankar"-problem. Sök i gamla trådar, finns högvis på temat, med fina skisser och allt.
En enda stor ackumulatortank eliminerar som sagt problemet helt: du laddar i toppen och tar ut i toppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.