Det var den här tekniken som infördes med olika typer av värmepumpar att varmvattnet hade en låg temp för att bli mer energieffektiva. På de äldre klagade man på att vvb på 110-150 l inte räckte till för en familj som använde mycket varmvatten. Numera är vvb på 185-242 l med 40-42 gradigt vatten. Behövs extra varmvatten så prioriterar pumpen i 30-45 min att producera varmvatten istället för värme till huset. Dessa värmepumpar har funktionen konstant 55 grader eller inställning att ge det en dag i varje eller varannan vecka som exempel.

Jag skulle ha provat eftersom du har funktionen. Hur du ska ställa in den beror på hur länge ni duschar på kvällarna och du har olika varianter på perioden som går att dela. Värm upp den till lämplig temp (60-65?) under några timmar innan ni börjar duscha och till 21-22. Övrig tid 50-55 om ni tycker att det räcker kan ni sänka 5 grader eller endast ändra på den ena temp valet.

Redigerat:
Tack för tipset Slurpee99 (och alla andra).

Testar detta och återkommer.

40-42 °C i stillastående vatten är en idealisk grogrund för vår lilla vän Legionella Pneumophila

För min del så har v.v beredaren legionella vakt.

Steve Hallsten skrev:
För min del så har v.v beredaren legionella vakt.
Såg att en av modellerna hade det men jag visste inte vilken du hade.

fahlis skrev:
40-42 °C i stillastående vatten är en idealisk grogrund för vår lilla vän Legionella Pneumophila
Ja den är inte att förringa. Det är därför tempen höjs till 55 grader ett dygn enligt olika program. Vissa rekommenderar att det ska vara 60 grader.

Redigerat:
slurppe99 skrev:
Ja den är inte att förringa. Det är därför tempen höjs till 55 grader ett dygn enligt olika program. Vissa rekommenderar att det ska vara 60 grader.
I Baxi's fall så går vakten in efter sex dagar om en temp på 65 grader inte uppnås.

Har man en vp som värmer vv så är det nästan ett måste med en temp i beredaren under 60 grader och köra med legionella höjning men med en elberedare finns så lite att spara så där skulle jag köra på 60 grader hela tiden. Är det en dåligt isolerad beredare så kan man ju isolera på den extra om den står i ett utrymme som inte behöver värme.

Vad säger legionellan om man har en VP som puttrar på runt 45C i tanken och som har intern slinga för VVB, och sedan har man en separat elVVB efter VP som värmer från 45 till 60C?
Då blir det ju väldigt lite som står stilla i 45C, endast rörväxlaren i VPs tank. Sedan går det upp till 60C.

Enl Wikipedia...

Sveriges största legionellautbrott genom tiderna inträffade i köpcentret Punkt, i Västerås 1979. Bakterien hade då letat sig in i ett kyltorn på husets tak och sedan spridits med luftkonditioneringssystemet.[1]

Bakterierna trivs bäst och förökar sig snabbast vid en vattentemperatur omkring 35-40 grader Celsius. Under ca 20 grader är bakterierna vilande, d.v.s. de förökar sig inte. För att döda bakterierna behöver man hetta upp vattnet till över 50 grader.

Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla legionellabakterier dött.
Vid 60 grader dör bakterierna på omkring tio minuter.
Vid 70 grader tar det mindre än en minut.

Sluta använda varmvatten HELT under en period, ju längre desto bättre, ta en semester på en vecka eller två i vetenskapens namn!
Ha konstant temperatur i och utanför vvb (men ej samma) och mät förbrukad effekt. Då kan du bestämma den termiska resistansen på vvb och sedan beräkna hur stor vinst du får genom en temperatursänkning.
Att prova olika värden och köra på och mäta tror jag ger för osäkra resultat då det kan skilja sig rätt mycket, exempelvis duschar man kanske varmare och längre när det är kallt och ruggigt ute än på sommaren.
Alternativt så kontaktar du tillverkaren och frågar om de har något värde att dela med sig av, men det vore lite för enkelt...
http://svartaregndroppar.blogg.se/2009/may/utkast-den-enkla.html

Redigerat:
martin43 skrev:
Vad säger legionellan om man har en VP som puttrar på runt 45C i tanken och som har intern slinga för VVB, och sedan har man en separat elVVB efter VP som värmer från 45 till 60C?
Då blir det ju väldigt lite som står stilla i 45C, endast rörväxlaren i VPs tank. Sedan går det upp till 60C.
Funkar ok men det funkar ju även med en beredare som håller 45 grader om man kör legionella höjning ibland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.