Har haft rörmokaren hemma, en klämringskoppling läckte i luft/vatten pumpen dom installerade för ca 6år sedan. Ska det verkligen vara så att jag ska stå för det arbetet eller borde rörmokaren ha garanti på en sådan sak?

Kostade runt 1300:- med 9mils resor.

Jag förstår skillnaden.

Googlat lite och företaget i fråga är anslutna till säkervatten.

Säker Vatteninstallation Vattenskador kostar cirka 80 miljoner kronor om året. Säker Vatteninstallation är VVS-Installatörernas branschregler för att förebygga vattenskador i samband med vvs-installationer. Anlitar du en firma som tillhör Säker Vatteninstallation har du en 10års garanti på det jobb som utförs. Om en skada skulle uppstå, och det företag som utfört installationen inte finns kvar, så täcker branschorganisationen garantin.

Jag har betalat räkningen och gjort rätt för mig men frågan är om det är jag som ska stå för pistolerna?

Har du redan betalat kan det bli lite svårare att få tillbaka pengarna, men det kan ju vara värt att ta upp frågan med företaget. Ring och tala med dem. =)

Den gick att avbryta, låg inte på inbetalning förän senare.

Tack för visat intresse Rikard S

Skriver hur det gått här senare.

Om du ska åberopa konsumenttjänstlagen så är det du som ensidigt ska bevisa att tjänsten är felaktigt utförd från början. Att leda i bevis att en klämringskoppling som uppenbart hållit tätt i 6 år plötsligt skulle börja läcka beroende på felaktighet i utförd tjänst verkar ju ganska svårt.
En sådan koppling, om den är rätt monterad, läcker normalt inte efter så lång tid med mindre än att tex något yttre våld eller korrosion har påverkat den.
Bevisbördan på dig blir nog tung och du jobbar nog i uppförsbacke.... ;)

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Sen uppdatering.

Rörmokaren drog av på milen och vi kom överens.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.