Hej!
Funderar vilka alternativ som finns att välja mellan.
Vårt hus har två våningar och är byggt i början av förra seklet.
Någon gång tidigare var det två små lägenheter med ett trapphus utanför lägenheterna.
Vid en ombyggnation utökades den nedre hallen för att även innefatta trapphuset. Denna hall kompletterades även med golvvärme.
Har inte lyckats få balans på värmen och funderar vilka alternativ som finns.
Håller man ca. 18°C på nedre plan blir det runt 20-22°C på övre plan.
Förutom den värme som kryper upp genom taken på det nedre planet, tror jag att det största värmeflödet sker uppför trapphuset. (Höjden på trapphuset på högsta stället är ca. 5m)
Ett alternativ jag funderat över är att sätta ett tungt draperi längst ned i trappan (dörr är uteslutet.)
(Min fru tyckte inte det lät så kul
)
Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta en fläkt för att trycka ned luften i trapphuset.
Det tredje alternativet (men det vet jag inte hur man skulle lösa) Att ha en luft trumma som suger ned varm luft till nedre plan eller källaren. Skulle nog fungera bättre sommartid. (Även då, är det varmare på våning 2, och det finns ett underskott på värme i källaren...)
Det kanske finns ytterligare bra alternativ för att kunna ha jämnare temperatur mellan våningarna.
Har köpt elektroniska termostater, för att kanske kunna styra temperaturen ännu bättre.
//Jan
Funderar vilka alternativ som finns att välja mellan.
Vårt hus har två våningar och är byggt i början av förra seklet.
Någon gång tidigare var det två små lägenheter med ett trapphus utanför lägenheterna.
Vid en ombyggnation utökades den nedre hallen för att även innefatta trapphuset. Denna hall kompletterades även med golvvärme.
Har inte lyckats få balans på värmen och funderar vilka alternativ som finns.
Håller man ca. 18°C på nedre plan blir det runt 20-22°C på övre plan.
Förutom den värme som kryper upp genom taken på det nedre planet, tror jag att det största värmeflödet sker uppför trapphuset. (Höjden på trapphuset på högsta stället är ca. 5m)
Ett alternativ jag funderat över är att sätta ett tungt draperi längst ned i trappan (dörr är uteslutet.)
(Min fru tyckte inte det lät så kul
Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta en fläkt för att trycka ned luften i trapphuset.
Det tredje alternativet (men det vet jag inte hur man skulle lösa) Att ha en luft trumma som suger ned varm luft till nedre plan eller källaren. Skulle nog fungera bättre sommartid. (Även då, är det varmare på våning 2, och det finns ett underskott på värme i källaren...)
Det kanske finns ytterligare bra alternativ för att kunna ha jämnare temperatur mellan våningarna.
Har köpt elektroniska termostater, för att kanske kunna styra temperaturen ännu bättre.
//Jan
Det måste vara möjligt att trimma in värmesystemet så att övervåningen tillförs mindre värme. Visst kan värme spridas från undervåning till övervåning, men inte i den utsträckningen att det blir varmare uppe än nere. Grundläggande är att rummet där värmen tillförs alltid är varmare än rummet som värmen sprids till, så ditt problem är inte att värmen sprids från undervåningen utan att övervåningen tillförs för mycket värme. Termostaterna du skaffat är nog ett bra förslag.
Klicka här för att svara