Hej,
Flyttade nyligen in i en 80-talsvilla med inmurad Eldstad. Det är en form av kasett men äldre modell och inte särskilt effektiv. På sikt blir det kanske en modernare variant.
Följande är scenariot:
Sotare har varit här och godkänt eldstaden. Han sa att vi skulle börja elda lite försiktigt samt att ventilation inte var så bra, så vi skulle ha dörren till uterummet öppen när elden startas.
Jag kollar spjället (som är en lucka inne i spisen och trycker den inåt, då jag tror att den är stängd. Återkommer till detta.)
Så dag 1 så eldar vi försiktigt. Det tänder och är drag men går oerhört långsamt att gå igång en hyfsad fyr. Men vi ville ta det försiktigt så det kändes ok.
Dag 2 gör vi samma sak, men plötsligt, efter en timmes eldning, så väller det in rök, brandlarm går etc. Vi vädrar och fattar först ingenting, men inser att det var när köksfläkten sattes igång dom draget dog. Jag eldade sedan lite till för att försöka dra ut resterande rök upp.
Idag insåg jag att spjället inte är en lucka, utan snarare en skiva som kan dras fram och tillbaka. Skorstensöppningen är där bak och jag antar alltså att jag egentligen minimerade draget när jag trodde att jag öppnade det.
Sedan dess har det stundtals luktat sot från spisen... Frågan är:
Är mina antaganden korrekta?
Kommer sotlukten att försvinna?
Flyttade nyligen in i en 80-talsvilla med inmurad Eldstad. Det är en form av kasett men äldre modell och inte särskilt effektiv. På sikt blir det kanske en modernare variant.
Följande är scenariot:
Sotare har varit här och godkänt eldstaden. Han sa att vi skulle börja elda lite försiktigt samt att ventilation inte var så bra, så vi skulle ha dörren till uterummet öppen när elden startas.
Jag kollar spjället (som är en lucka inne i spisen och trycker den inåt, då jag tror att den är stängd. Återkommer till detta.)
Så dag 1 så eldar vi försiktigt. Det tänder och är drag men går oerhört långsamt att gå igång en hyfsad fyr. Men vi ville ta det försiktigt så det kändes ok.
Dag 2 gör vi samma sak, men plötsligt, efter en timmes eldning, så väller det in rök, brandlarm går etc. Vi vädrar och fattar först ingenting, men inser att det var när köksfläkten sattes igång dom draget dog. Jag eldade sedan lite till för att försöka dra ut resterande rök upp.
Idag insåg jag att spjället inte är en lucka, utan snarare en skiva som kan dras fram och tillbaka. Skorstensöppningen är där bak och jag antar alltså att jag egentligen minimerade draget när jag trodde att jag öppnade det.
Sedan dess har det stundtals luktat sot från spisen... Frågan är:
Är mina antaganden korrekta?
Kommer sotlukten att försvinna?
En kamin/insats förbrukar mängder av luft vid förbränning som måste in i huset på något sätt. Och ibland kan det komma i konflikt med andra "förbrukare" som exempelvis köksfläkten.
Ni behöver troligen se över hur ventilationen i huset fungerar, och framför allt att det finns nog med tilluft.
En viss "röklukt" för ju alla kaminer med sig. Kanske kan det vara andra otäta genomföringar eller lister som läcker?
Ni behöver troligen se över hur ventilationen i huset fungerar, och framför allt att det finns nog med tilluft.
En viss "röklukt" för ju alla kaminer med sig. Kanske kan det vara andra otäta genomföringar eller lister som läcker?
Tack för ditt svar.GoForIt skrev:En kamin/insats förbrukar mängder av luft vid förbränning som måste in i huset på något sätt. Och ibland kan det komma i konflikt med andra "förbrukare" som exempelvis köksfläkten.
Jo, det är inte optimal ventilation i vardagsrummet där kaminen är placerad. Vi kommer åtgärda ventilationen efter hand.
Jag tror att min blunder med spjället bidrog till det stora baksuget som upopstod när jag startade köksfläkten.
För att förtydliga detta med sot-lukten. Den har uppstått efter incidenten då det rykte in, och kommer emellanåt då och då, alltså när Eldstaden ej används. Om man öppnar dörren till uterummet så upphör lukten.
Kan man få bort soten genom att elda möjligtvis? Har ännu ej använt Eldstaden sedan det rykte in, tänkte pröva ikväll igen, nu med spjället i RÄTT läge...
Kan det vara så pass dålig tilluft att det drar tilluft genom detta spjället, och då ger upphov till det du beskriver som sotlukt? Sådana här spjäll sluter ju sällan särskilt tätt heller.
Har ni för avsikt att använda eldstaden, så åtgärda tilluften före.
Har ni för avsikt att använda eldstaden, så åtgärda tilluften före.
GoForIt skrev:
Är inte riktigt med.. Hur menar du?
Sotaren visade med tändare att det drog från spisen på fel håll om man inte öppnade uterumsdörren. Gör man det så blir draget rätt. Så han sa att vi skulle öppna den dörren när vi startade en brasa.
Tycker det vore konstigt att han godkände den om det skulle vara nåt annat problem.
Jag menade precis det sotaren beskrev när han använde tändaren. Ni har så dålig tilluft att ni får tilluft via spjället när ni inte eldar/har dörren öppen. Sätt in fler tilluftsventiler så att ni har ständig frånluft från eldstaden istället.
Det är ett elände när röken väljer fel väg. Jag har testat själv. Flera gånger,
Det är ett elände när röken väljer fel väg. Jag har testat själv. Flera gånger,
Troligt fel: Det finns för lite tilluft i huset! När ni inte eldar drar luft baklänges genom skorstenen och det luktar då naturligtvis sot eftersom det finns färsk sot i skorstenen.
Fixa mer tilluft i huset eller om ni har ftx - justera in systemet och se till att det går att öka tilluften när ni ska elda.
Köksfläkten tycks ju vara av den friblåsande varianten, så om det finns ftx och köksfläkten installerats senare, så är risken stor att ftx inte är korrekt justerad eller att det saknas balans i systemet.
Ser att GoForIt hann före, men kolla balansen om du har ftx.
Fixa mer tilluft i huset eller om ni har ftx - justera in systemet och se till att det går att öka tilluften när ni ska elda.
Köksfläkten tycks ju vara av den friblåsande varianten, så om det finns ftx och köksfläkten installerats senare, så är risken stor att ftx inte är korrekt justerad eller att det saknas balans i systemet.
Ser att GoForIt hann före, men kolla balansen om du har ftx.
Redigerat:
Du menar att du skall förbättra ventilationen framöver.
Om du då tänker dig mekanisk frånluft så bör då vara medveten om att detta kommer att förvärra problemet med draget i skorstenen.
En sådan fläkt kan jämföras med köksfläkten, skillnad bara att den är i ständig drift.
Om du har en frånluftsfläkt i drift kan det vara nödvändigt att stoppa denna, just när du tänder brasan och innan du fått värme i skorstenen och därmed ett bra drag.
Därefter kan du, i regel, utan problem starta fläkten igen, även om du fortsätter att elda.
En frånluftsfläkt och för den delen även en köksfläkt kräver att lika mycket luft kommer in i huset genom tilluftsventiler (eller tjyvdrag eller öppen dörr/fönster) som fläkten drar ut ur huset för att få balans.
Om du då tänker dig mekanisk frånluft så bör då vara medveten om att detta kommer att förvärra problemet med draget i skorstenen.
En sådan fläkt kan jämföras med köksfläkten, skillnad bara att den är i ständig drift.
Om du har en frånluftsfläkt i drift kan det vara nödvändigt att stoppa denna, just när du tänder brasan och innan du fått värme i skorstenen och därmed ett bra drag.
Därefter kan du, i regel, utan problem starta fläkten igen, även om du fortsätter att elda.
En frånluftsfläkt och för den delen även en köksfläkt kräver att lika mycket luft kommer in i huset genom tilluftsventiler (eller tjyvdrag eller öppen dörr/fönster) som fläkten drar ut ur huset för att få balans.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Rökgasfläkt på skorstenen så förbättrar du ventilationen i huset samtidigt då du ventilerar genom skorstenen.
Eller en skorstensventilator som i princip ger samma effekt.
https://www.soliduct.se/skorsten/skorstensventilator/c-210_228.htm
Eller en skorstensventilator som i princip ger samma effekt.
https://www.soliduct.se/skorsten/skorstensventilator/c-210_228.htm
Redigerat:
Du skriver också "80-talsvilla". Har du kollat att det inte finns ett "Tilluftsspjäll" också ? Det kan ju vara draget en kanal för förbränningsluften.
"På sikt blir det kanske en modernare variant" - försök då att fixa separat tilluft om det inte redan finns, för det ökar den totala effektiviteten avsevärt.
"På sikt blir det kanske en modernare variant" - försök då att fixa separat tilluft om det inte redan finns, för det ökar den totala effektiviteten avsevärt.
Tack för informativa svar hittills!
När det gäller fläkten :så finns utöver de tre lägena på själva köksspisfläkten, även två andra lägen (två prickar, liten, stor).
Man måste ställa vridknappen på den mindre av de två andra lägena när man stänger av, och då hörs endast ett svagt susande i kanalen. I det större läget hör man att något öppnas och det blir ett lätt drag i kök och badrum. Då tänds även en symbol med en fläkt under ett hustak. Så det läget använder vi vid dusch etc.
När det gäller tillluftsspjäll är jag osäker.. På var sida av eldstaden finns två hål med galler. I själva eldstaden finns "luckan/skivan" och ett spjäll undertill på framsidan.
Under själva ask-luckan finns också två vred som jag inte förstår funktionen av.
Se bifogad skiss.
Ni ser "luckan/skivan" på ovansidan i kaminen, det var denna jag sköt IN, då jag trodde att det var det öppna läget (en springa bildades närmst ytterluckorna).
Ska även tilllägga att luften löper fritt ovanför "luckan/skivan", den lilla klossen jag ritat är fel. Skivan ligger egentligen på två skenor.
När det gäller fläkten :så finns utöver de tre lägena på själva köksspisfläkten, även två andra lägen (två prickar, liten, stor).
Man måste ställa vridknappen på den mindre av de två andra lägena när man stänger av, och då hörs endast ett svagt susande i kanalen. I det större läget hör man att något öppnas och det blir ett lätt drag i kök och badrum. Då tänds även en symbol med en fläkt under ett hustak. Så det läget använder vi vid dusch etc.
När det gäller tillluftsspjäll är jag osäker.. På var sida av eldstaden finns två hål med galler. I själva eldstaden finns "luckan/skivan" och ett spjäll undertill på framsidan.
Under själva ask-luckan finns också två vred som jag inte förstår funktionen av.
Se bifogad skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni ser "luckan/skivan" på ovansidan i kaminen, det var denna jag sköt IN, då jag trodde att det var det öppna läget (en springa bildades närmst ytterluckorna).
Ska även tilllägga att luften löper fritt ovanför "luckan/skivan", den lilla klossen jag ritat är fel. Skivan ligger egentligen på två skenor.
Redigerat:
När det gäller tilluften till lägenheten/huset så skall det komma in i sovrum/vardagsrum etc. och frånluften skall helst sugas ut från badrum/ kök.
Att tilluften sitter vid spisen (för hela lägenheten) är ganska osannolikt. Om det sitter tilluftsspjäll vid spisen är dessa avsedda för förbränningsluft vid eldning och inget annat. Alltså skall dessa vara stängda när man inte eldar.
Att tilluften sitter vid spisen (för hela lägenheten) är ganska osannolikt. Om det sitter tilluftsspjäll vid spisen är dessa avsedda för förbränningsluft vid eldning och inget annat. Alltså skall dessa vara stängda när man inte eldar.
roland53 skrev:När det gäller tilluften till lägenheten/huset så skall det komma in i sovrum/vardagsrum etc. och frånluften skall helst sugas ut från badrum/ kök.
Jepp, det lilla spjället i underkanten är stängt när vi ej eldar.
Jag gissar att de små galler-luckorna på sidan är för att släppa ut lite varmluft i huset.
Om det är så att du har en tilluftskanal för förbränningsluft vid spisen, så är det kanske idé att kolla upp var denna kanal kommer ifrån och att det är "fritt" blås.Fishdoc skrev:
Kan ju vara igensatt av löv etc.
Ok, borde inte sotaren upptäcka detta?roland53 skrev:
Som sagt, jag tror att problemet var en combo av:
1. Allmänt kass ventilation
2. Att jag satte det inre "spjället" i fel läge.
3. Att jag startade köksfläkten.
Så egentligen är det bara sotlukten jag vill få bukt med i nuläget. Och då kolla upp det här med ytterligare tillluftsventil till vardagsrummet.