Hej!

Jag har letat, men inte funnit.

Finns det element - eller heter det radiator - med timer och termostat? Jag vill ha lägre temperarur på natten, lägre temperatur när vi är på jobbet och lagom temperatur på kvällarna.

Alltså, vanliga element för väggmontering där man kan sätta termostaten lite som man vill beroende på dygnets alla timmar.

(Vi renoverar ett rum på c:a 2,5 x 3,5 m2. Ligger på tredje våningen. Radus från 1974. 2ts tvåglasfönster @ 10x10. Direktverkande el. Nuvarande element är från '74. Tänker forstsätta renovera rum för rum och byta till moderna, snygga och bra element efterhand.)

C
Många radiatortillverkare har ett system för centralstyrning av radiatorerna. Andra kan slavstyras av ett tredjepartssystem. Även om centralenheten inte har funktionen du efterfrågar med både automatisk dag- och nattsäkning har den ofta en eller flera ingångar för att växla mellan olika temperaturlägen. Denna ingång kan anslutas till ett tidrelä eller något annat som kan styra den.

Sen finns det en del radiatorer som har en ingång på själva radiatorn som kan växla mellan dag- och nattemperatur. Oftast är nattsäkningen en fast sänkning av den inställda temperaturen. Vissa radiatorer kan utrustas med dubbeltermostat så att du fritt kan ställa in temperaturen för nattläget.

Kolla t.ex. Pax, Adax, Lvi, Nobö & Tego.
Vi köpte Tego Roundline till vårt torp just för att de har ett trådlöst styrsystem som är väldigt billigt. De har en s.k. Master-enhet som har ingångar för att aktivera nattsäkning och frostskyddstemperatur. Dock är det lite vad man betalar för - deras system har en del brister som jag har skrivit om i en annan tråd här:
http://www.byggahus.se/forum/el/222290-byta-elradiator-oljefyllt-eller-direktverkande.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.