Hej .
Flyttade till hus för ett år sen och bytte värmesystem till jordvärme direkt.

Men nu när det börjar bli kallare ute så har jag märkt att typ hälften av alla mina element är kalla (dem flesta på övervåningen).

Har testat att lufta elementen, vicka fram och tillbaka på piggen i termostaten. Men inget av det verkar funka. Trycket ligger på 1 bar vilket är rätt normalt antar jag.

Märkte dock att det verkade helt tomt i ett element när jag luftade det, då det varken kom vatten eller luft? Och även rören som leder till dem icke fungerade elementen är kalla ?
Har för övrigt 2 rörsystem

Någon som vet vad problemet kan bero på ?

Tacksam för svar!
/Rasmus

Y
Du nämner två våningar. Jag hade nog lagt mig vid 1.5-2bar. Sedan försökt lufta igen eller följa rören bakåt och sett om det är någon avstängare som är i fel läge.

Ibland kan det sätta sig skit i ventilerna, har man tur kan det gå att stänga och av och på kopplet (före radiatorn) några gånger och skiten hoppariväg.

Yrrol skrev:
Du nämner två våningar. Jag hade nog lagt mig vid 1.5-2bar. Sedan försökt lufta igen eller följa rören bakåt och sett om det är någon avstängare som är i fel läge.

Ibland kan det sätta sig skit i ventilerna, har man tur kan det gå att stänga och av och på kopplet (före radiatorn) några gånger och skiten hoppariväg.

Okej , får testa att höja trycket då kanske.
Vad för typ av "skit" kan fastna?
Vad får man göra i värsta fall om det inte hjälper att göra så som du säger ?

Y
Nu var det ett spontant inlägg i väntan på experternas utlåtanden. :p

Om det nu är nytt system så har dom ju kapat och donat med rören vilket teoretiskt skulle kunna ge något metallkorn. Sen kan det nog bli lite rostflag eller liknande i radiatorerna med åren.

- inte för att jag tror att du råkat ut för detta egentligen på så många radiatorer.
En hel övervåning, då hade jag börjat i andra änden.

• Kolla det lilla röda kärlet intill bergvärmepumpen. Finns bildäck-ventil där. Tryck på ventilen en kort sekund och om det kommer vatten så är gummiblåsan kanske trasig vilket inte är bra.
  • Fyll till något mellan 1.5 - 2.0 bar.
  • Följ rören, se efter avstängare som inte är i rätt läge.
  • kolla luft i raddarna pånytt.
  • skruva av/på avstängarna på röret vid radiatorerna, beroende på modell så var försiktig när du skruvar ut.

Sumax skrev:
Okej , får testa att höja trycket då kanske.
Vad för typ av "skit" kan fastna?
Vad får man göra i värsta fall om det inte hjälper att göra så som du säger ?
Man kan inte täcka in alla alternativ i ett kort svar på ett forum.
Gå metodiskt tillväga steg för steg;
1. Fungerar cirkulationspumpen?
2. Har du rätt tryck i expansionstanken alt. rätt nivå om det är ett öppet kärl.
3. Öppnar radiatorventilen som den ska?
4. Är radiatorerna avluftade? (Kan behöva göras flera gånger med några dagars mellanrum)

Om allt ovan är korrekt kan man börja spekulera i en del andra mer osannolika orsaker men det behöver man inte tänka på förrän det mest sannolika är kontrollerat. ;)

Redigerat:
Y
Ja du tar väl av termostat-vredet så du pillar direkt på ventilpiggen?
Lätt att bli lurad ifall man bara rattar på ratten.

Yrrol skrev:
Ja du tar väl av termostat-vredet så du pillar direkt på ventilpiggen?
Lätt att bli lurad ifall man bara rattar på ratten.
Ja, det är t.o.m så att den "pigg" man ser när man plockar bort termostaten endast är en "förlängningsdel" som sitter i packboxen.
Således kan den kännas lös men ändå kan ventilkäglan innanför ha fastnat. Man måste ta bort packboxen för kontroll.

Hänvisar återigen till en utmärkt tråd

http://www.byggahus.se/forum/varme-...ostaterna-aga-std.html?perpage=15#post1907402

Y
bäst är nog att vi får se bilder på hans radiator/vred/pump :p

Tack så mycket Roland, läste i länken du delade och det löste problemet i elementen. Det var att käglan hade fastnat, så nu blir det varmt och skönt i huset 😊
Men du som är kunnig. Vilken "inställning" bör jag ha på cirkulationspumpen? Och vilket tryck ska jag ha i systemet? Har alltid fått höra att man ska ha 1 bar annars .. Men men 😊

1 bar motsvarar 10 meters vattenpelare och således är 1,5 bar = 15 mvp.
5
Om du mäter höjden från expansionstanken upp till högsta punkten på högst belägna radiator säg att du får en höjd på 12 m. Då skall trycket minst vara 1,2 bar plus lite till. Det blir då lagom med 1,5 bar. :)

Om du har en pump med olika hastigheter så ska du hela tiden sträva efter så lågt varvtal som möjligt.
T.ex lägsta (eller helt stopp) på sommaren. Kanske mellan läget vår/höst/vinter och när det blir riktigt kallt ökar du till högsta varvtalet.
Du får känna dig fram.

Okej då förstår jag lite mer om det ;)

Testade ju att höja till 1,5 bar men det sjunker ändå till ca 1 bar. (Värmepumpen är i källaren och den högst belägna radiatorn är 2 våningar upp )
Känns som det borde ligga runt 1,5 då :)

Det är säkert bra med 1 bar där det hamnat. Din säkerhetsventil är nog på 1.5 bar så du kommer inte över det. Och har du bara något övertryck är det i princip ok, undantaget när du luftar högst upp då måste du ha minst pelartrycket dit upp.

Tänk på att förtrycket ska ställas in med pumpen avstängd och kallt vatten i systemet.

Man kan för normalbyggd villa räkna tre meter per våning. Om värmeanläggningen sitter i källaren med slutet expanstionskärl, antar att expanstionskärlet sitter på ca en meters höjd över golv. Höjden från expanstionskärl till högsta punkten på markplan (våning ett) är ca tre meter, höjden från expanstionskärl till högsta punkten på övrevåningen (våning två) är ca sex meter. Alltså räcker ett bar.

Om det är samma hus men med öppet expanstionskärl uppe på vinden så är totalhöjde mellan lägsta punkten (golvet i källaren) och högsta punkten (expanstionskärlet på vinden) ca nio-tio meter.

Ett öppet expanstionskärl ska ha ett skvallerrör som mynnar ut vid en golvbrunn vid värmeanläggningen.

TS! Det kan vara som så att när värmepumpen installerades så lät dom det öppna expanstionskärlet sitta kvar uppe på vinden och vara även vara inkopplat, därav så kan du inte få högre tryck i systemet.

Demmpa, det gamla expansionskärlet var så, men har rivit bort det då det gick i en vägg jag rev hemma ^^
Det slutade redan i bjälklaget i taket till övervåningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.