24 875 läst ·
52 svar
25k läst
52 svar
Fråga ang. Eldstad (luktar sot)
Bumpar här lite igen, med min sista fråga, om det är dumt att ha veden i den lite fuktskadade boden..
Sen undrar jag också om man kan täta luckorna på nåt bra sätt... Har märkt att det drar hyfsat genom dem också...
Sen undrar jag också om man kan täta luckorna på nåt bra sätt... Har märkt att det drar hyfsat genom dem också...
Men hur fuktskadad är den egentligen? Om det inte droppar och är dragigt kan jag inte riktigt se hur det skulle kunna vara för fuktigt för ved. Det klart att det är bra med torr ved men det är ingen raketforskning vi pratar om. Är du säker på att veden verkligen är för sur? Ibland kan "inbakad kåda" i veden pysa/fräsa lite så det kanske inte ens är fukt som är ditt problem.Fishdoc skrev:
Jag skulle säga att det är bra med god ventilation (dragigt) i en vedbod.Fishdoc skrev:
Många har veden liggande ute under bara tak, så det är inget problem. Det är dock en fördel om du kan mellanlagra en mindre volym inomhus som får torka några dygn innan du lägger in dem i brasan.
Avser du lockorna på kaminen/insatsen? Det finns glasfiberband (exempel från Biltema) att köpa om de behöver bytas,
Avser du lockorna på kaminen/insatsen? Det finns glasfiberband (exempel från Biltema) att köpa om de behöver bytas,
Det kan inte vara så att kanalen med uteluft är ansluten till inluften på kaminen? På min kamin har jag två spakar, en som reglerar ett galler ner till askluckan och en som reglerar tilluften. Du verkar ju ha ett spjäll som reglerar frånluften (som väl egentligen är ett kallrasskydd som ska vara antingen öppet eller stängt och inte mitt emellan) och ett spjäll till som är lite oklart vad det gör.Fishdoc skrev:
Har du någon märkning på kasetten som kan tala om vad det är för modell?
Hmm.. vad jag förstod så sa sotaren att den tillluften endast var för den gamla öppna spisen... ska undersöka vidare... ska se om jag kan se vilken kassett det är.
ang. vedboden, nej det droppar inte, kanske har det gjort det lite nu under SUPER-regnandet, men inte ner på veden iaf. Nej veden är långt ifrån dyngsur. det är vissa klabbar som pyser lite. undrade mest om det var vedboden som kunde ställa till det.
Ja, det gällde tätning av kaminluckorna, ursäkta otydligheten. tack för tipset GoForit!
ang. vedboden, nej det droppar inte, kanske har det gjort det lite nu under SUPER-regnandet, men inte ner på veden iaf. Nej veden är långt ifrån dyngsur. det är vissa klabbar som pyser lite. undrade mest om det var vedboden som kunde ställa till det.
Ja, det gällde tätning av kaminluckorna, ursäkta otydligheten. tack för tipset GoForit!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden