Hjälp mig tänka!

Vi har byggt om och till vårt hus och i den nya delen har vi ett litet badrum på ca 3,5 kvm. Här har vi lagt vattenburen golvvärme men den kommer vi inte ta i drift på något år så jag har tänkt köpa en sån där liten oljefylld radiator på hjul (hög och smal för att inte ta plats) för att få behaglig badrumstemperatur. Tror den ligger på 600 W eller så. I övrigt värmer vi hela huset med en LLVP med bra resultat.

Nu undrar jag hur jag ska tänka för att få bäst ekonomi vid användandet av elementet. Rummet utanför håller ca 20 grader men i badrummet vill vi ha runt 22 grader (tror jag). Jag tänkte först att då är det bra att ha dörren öppen så att pumpens billigare värme kommer till nytta och sen värmer elementet det lilla extra. Men... så kom jag att tänka på att då kommer ju elementet även värma rummet utanför, i onödan, och stå på mycket mer än för bara badrummet. Å andra sidan... om dörren är stängd måste ju elementet värma badrummet utan hjälp från pumpen.

Hur funkar det i praktiken?

Stäng dörren. Om du har varmare i badrummet än utanför så kan inte luftvärmepumpen hjälpa något. Det blir i stället elementet som hjälper värmepumpen. För att luftvärmepumpen skall kunna värma ett annat rum än den sitter i måste det vara kallare i det andra rummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.