P
Jag försöker in min hjärna lösa detta. Den vill inte inse det jag tror är fakta...

Hur ska dessa kopplas dvs hur avslutar man på sista? hjärnan säger att jag måste sätta ett U längst bak medans viljan säger att jag kopplar direkt bara!

Ska det sättas T-kopplingar på sista elementet också och ett "U" (enligt den gröna fina illustrationen) eller behövs denna ej dvs enligt den svarta ritningen? / sitter termostater på varje element.

• U.jpg
Inga T och inget U vid sista bara anslut rören till elementet.

• Gilla
Jannez69
  • Laddar…
P
Det är just det där hjärnaktiviteten slutar...blir det inte helt stopp i cirkulationen då om jag stänger termostaten helt på sista elementet?

SSSS
Vattnet kan ju fortfarande gå genom övriga radiatorer och sen tillbaka i returen. (Baserar det endast på din skiss, jag är ingen rörmokare)

Praxis som rörmokare är att man bara ansluter alla element.

Ska man göra det helt korrekt och inte har en cirkpump som klarar att gå mot stängda ventiler så sätt en typ, golvvärme-bypass mellan tillopp och retur någonstans, eller ha ett element utan termostat och alltid lite öppet.

Annars så kan man få rejäla skrikljud i ventilerna, och överhettad cirkpump om det skulle inträffa att alla termostater stänger samtidigt.

T-kopplingarna vid de 2 första elementen är väl lämpliga just pga detta? Så har jag gjort. Sista elementet kopplas bara direkt på.

Förutsatt att vi pratar 2-rörssytem givetvis.

P
Tack för alla svar!!! jag kopplar rakt på!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.