Byggahus.se

installera kamin i murstocken?

1. D
    Medlem Nivå 4
    Hej. har köpt mig en kamin en Husqvarna warmwind... äldre modell.. Höjd på kamin. ca 180 cm
    Skorsten ca. 3,6 meter.
    Ungefär lika bred å djup som en vanlig köks spis...
    jag funderar på hur man ev lättast skulle kunna installera den.
    i murstocken/ skorstenen finns 6 halvstenskanaler som är skitdåliga och behöver slammas m,m m,m
    på nedervåningen finns en vedspis i köket "bakom" den har det varit en kakelugn som är nedmonterad och rummet jämte finns ytterligare en kakelugn. hur kanalerna går i murstocken har jag inte en aning om :/

tankegången är följande och det är här jag behöver hjälp :p
    1.riva den 4e delen där den redan rivna kakelugnen suttit dra röret hela vägen upp och mura upp murstocken runt. :eek: kan inget om murstockar och hur balkar m,m är fästa i/mot denna.

2.slamma kanalen koppla kaminen i den halvstenskanalen. :( vill helst ha rör hela vägen vid ev brand som jag redan vart med om och huset hade änglavakt. plus att dim på röret är större än i halvstenkanalen.

3.ställ den någon annanstans och dra skorstensröret genom väggen och på utsidan. troligtvis det enklaste men det finns ingen "bra" plats plus att det skall fixas stegar m,m för att kunna sota o div..

eller är det någon som har något annat förslag? helst skulle jag vilja göra som nr1 för då "försvinner röret och sotningen kan ske på samma plats när resten av skorstenen är fixad. men det kanske blir både dyrt och ett himla jobb? någon som andra alternativ ? tankar??

några bilder på platsen där gamla kakelugnen suttit och rummet ovan...

taket

murstocken i rummet ovanför

2. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Jag har gjort ett liknande jobb i mitt hus. Jag drog rostfri slang i de pipor som används för eldning eftersom det var så mycket skador i dom. Gamla hus brukar ju ha ganska höga skorstenar så det blir bra drag. Alltså går det oftast att dra i lite mindre dimension på slang än rekommenderad. I två pipor har jag oval slang för att vinna lite area.

I en någorlunda rak kanal var det ungefär en dags jobb att ta upp hål för bottenkona, dra i slangen och mura igen. Lite tid till dagen därpå för att putsa. Inte svårt heller.

3. D
    Medlem Nivå 4
    tack för svaret, ja skulle uppskatta längden på skorstenen till ungefär 10-12 meter från golvet i markplan. kanalen är ju dock bara ca 12x12 cm. skulle det verkligen bli ett bra drag om man satte slang/rör? vilken dim ska man räkna på då för 12 dim anatr jag blir grymt svårt att få ner, så kanske 10 dim? dessvärre tror jag inte kanalerna är ens någorlunda raka utan svänger hejvilt :p vart kan man få tag på billig slang isof?

4. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Jag handlade på www.soliduct.se en gång och via en Elda-butik en gång. Soliduct var hyffsat billiga, men hade inte den speciella ovala dimension som jag behövde, så det fick bli ett betydligt dyrare märke från Elda. Inget fel på Soliducts slangar, men jag upplevde att de som Elda hade var av ännu lite högre kvalitet.

Innan jag började mecka slang så gjorde jag en ganska grundlig kontroll av mina pipor medelst en ficklampa i ett snöre för att se hur krokiga kanalerna var. Mina var i stort sett raka, men ändrade form från mer rektangulär till mer kvadratisk på ett par ställen. Dessutom var det ett par tegelstenar som var dåligt murade som jag fick knacka loss. Jag gjorde en plugg av virke i den största dimension jag kunde tänka mig att dra i och knöt ett rep i vardera ända av pluggen. Pluggen ska vara ganska lång, gärna minst 25-30cm för att inte kunna fuska sig förbi hinder genom att ställa sig på tvären. Sedan drag jag ner pluggen för att se om det gick. Det gjorde det inte, så fram med hyveln och hyvla ner till nästa dimension och prova igen. Slang finns med 5mm intervall på diametern, så det finns mycket att välja på. När jag slutligen fick i pluggen så drog jag den upp och ner några gånger för att slå loss löst bruk etc.
    Jag fick som sagt ta upp hål på två ställen i ena pipan jag drog slang i för att tegelstenar satt dumt, troligen där de murat igen gamla anslutningar. Trist att behöva göra hål i väggen på övervåningen, men ett lindrigt jobb jämfört med att bygga ett helt nytt skorstensschakt. Dessa hinder tog sig dock pluggen förbi då jag gjort min för kort, så det kom som en obehaglig överraskning när slangen skulle ner.

Sotarn har varit helnöjd med alla de fyra pipor jag dragit slang i och jag är också nöjd, nästan lite för bra drag trots slangar nere i dimension 110 i något fall. Jag har också sådär 10m skorsten.

• Laddar…