2 845 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Nibe evc13 utlöst jordfelsbrytare
Hej, inatt löste min jordfelsbrytare ut. Felet är min panna Nibe evc13, men varför gjorde den det? Lyckades få igång strömmen i resten av huset men pannan vägrar, jordfelsbrytaren löser så fort jag sätter i säkringarna till pannan. Har bara bott i huset någon vecka så jag kan inte pannan särskilt bra. Kollade på manualer och beskrivningar men blev inte klokare av det. Vet inte om det påverkat att det inatt var den första riktigt kalla natten här i Svedala -10.Jag har värme genom en luft värmepump men inget varmvatten. Provade att trycka på återställningsknappen men inget hände. Kan det vara något med utegivaren? Vatten temp. och tryck verkade vara normalt. Tacksam för hjälp!
För mig låter det som elpatronen kanske lämnat in.
Men prova att ställa frågan här istället så kanske du får bättre svar http://www.byggahus.se/forum/el/
Men prova att ställa frågan här istället så kanske du får bättre svar http://www.byggahus.se/forum/el/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Hör med förre ägaren ifall de hade samma problem.
Det är vanligt att värmepatroner förr eller senare börjar läcka ström. Ofta sker det först när den blir varm, men här låter det som om det läcker även när den är kall? Det verkar i alla fall vara ett markant fel då JFBn löser direkt? Om du har en multimeter som kan mäta resistans så bör du verifiera att patronen är slut. Du behöver frånskilja och ev koppla loss vid behov så att elpatronens tre slingor är frilagda. Sedan kan du mäta mellan fas/noll och mot jord. Då bör du kunna se var felet finns. Det hjälper troligen inte, utan är bara som sagt ett sätt att bekräfta att patronen behöver bytas. Frågan om inte förra ägaren också hade problemet.
Det är vanligt att värmepatroner förr eller senare börjar läcka ström. Ofta sker det först när den blir varm, men här låter det som om det läcker även när den är kall? Det verkar i alla fall vara ett markant fel då JFBn löser direkt? Om du har en multimeter som kan mäta resistans så bör du verifiera att patronen är slut. Du behöver frånskilja och ev koppla loss vid behov så att elpatronens tre slingor är frilagda. Sedan kan du mäta mellan fas/noll och mot jord. Då bör du kunna se var felet finns. Det hjälper troligen inte, utan är bara som sagt ett sätt att bekräfta att patronen behöver bytas. Frågan om inte förra ägaren också hade problemet.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 562 inlägg
Den pannan stegar in effekten om jag inte missminner mig, om det har fungerat fram till nu så går nog steg 1 och steg 2 men när den ska fortsätta stega upp så bränner den. Finns en ratt innanför luckan där du ställer hur många kw den ska koppla in som max, ställ ned den och prova. Eller dra fysiskt ut kabelskon till elpatronen till det steg du vill blockera(isolera änden ordentligt tack
)
Då bör den köra på de lägre stegen utan att lösa jfb. En halvpermanent lösning om du klarar dig med lite lägre effekt. Pannan har ju tot 13 kw tillgängligt så du om du inte bor på över 200 m2 så kommer du klara dig.
Då bör den köra på de lägre stegen utan att lösa jfb. En halvpermanent lösning om du klarar dig med lite lägre effekt. Pannan har ju tot 13 kw tillgängligt så du om du inte bor på över 200 m2 så kommer du klara dig.
Redigerat:
Du hade rätt, elpatronen till varmvattenberedaren var kass. Full med kalk
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden