Hej,

har beställt nya elelement, ADAX Neo, köpte tre stycken 2000W som är 1394mm breda (samma som fönstret som är ovan). Monterade ett av dem, och det blir så att gardinerna kommer att hänga för en bit av elementen på var sida. Det gjorde de inte innan, de gamla elementen var ca 1m i bredd.

Tror ni att det är någon (brand)risk att ha det så?

Bör jag lämna tillbaka dem och köpa element som är lika stora som de förra, dvs 1m?

Och om så, kommer mer kyla in när elementen inte täcker hela fönstrens bredd?

MVH

Ei saa peittää !

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
Smile.75 och 1 till
  • Laddar…
Gardinerna skall inte hänga för dina element!

Var dina gamla element också på 2000W? 6000w värmer jag hela huset + varmvatten med.
I mina öron låter det ganska mycket, klarar dina säkringar den belastningen när du drar igång spis mm.
Jag antar du har fler än dessa 3 element i ditt hus.

Mikael_L
Adax neo har förvisso snabb elektronisk termostat och blir aldrig speciellt heta på ytan, jag har också köpt 4 sådana och kan konstatera att detta stämmer. Men trots detta tror jag att det ändå är dumt att låta gardiner eller annat liknande ligga mot/täcka för radiatorerna. Det kan ju t.ex. bli någon vajsing i radiatorn som får den att löpa amok.

nejo skrev:
Och om så, kommer mer kyla in när elementen inte täcker hela fönstrens bredd?
Jag köpte 1000W Adax neo med bredd på typ 7-800 mm, det är 7xx mm bredd. Jag funderade på samma sak då mina fönsterhål är 900mm breda. Så jag ställde frågan här på forumet och fick lugnande svar, lite smalare radiator blir inget problem, bara effekten räcker. (Och det gör den för mig, skulle nog kunna klara mig på 5-600W också)

orparn skrev:
Gardinerna skall inte hänga för dina element!

Var dina gamla element också på 2000W? 6000w värmer jag hela huset + varmvatten med.
I mina öron låter det ganska mycket, klarar dina säkringar den belastningen när du drar igång spis mm.
Jag antar du har fler än dessa 3 element i ditt hus.
De tidigare var på 775W, men enligt elektrikern ska 2000W fungera.

Mikael_L skrev:
Adax neo har förvisso snabb elektronisk termostat och blir aldrig speciellt heta på ytan, jag har också köpt 4 sådana och kan konstatera att detta stämmer. Men trots detta tror jag att det ändå är dumt att låta gardiner eller annat liknande ligga mot/täcka för radiatorerna. Det kan ju t.ex. bli någon vajsing i radiatorn som får den att löpa amok.

Jag köpte 1000W Adax neo med bredd på typ 7-800 mm, det är 7xx mm bredd. Jag funderade på samma sak då mina fönsterhål är 900mm breda. Så jag ställde frågan här på forumet och fick lugnande svar, lite smalare radiator blir inget problem, bara effekten räcker. (Och det gör den för mig, skulle nog kunna klara mig på 5-600W också)
Får försöka lämna tillbaka 2000W:arna och köpa två 1400Ws

2000W funkar om dom har separata faser och 10 A säkring (om det är 240V element) eller annars ligger bra fördelade på tre faser. Men det hänger mer på vad du har för övriga förbrukare i huset och hur stor din huvudsäkring är. Fler element, spis, tvättmaskin, diskmaskin och tumlare mm. vill man ju ofta kunna köra och det skulle vara väldigt svårt att få ihop om du har 16A huvudsäkring, med 20 A är det lugnare men om du tidigare klarat dig med 775W så är ju frågan varför du vill ha så mycket större nu?
Som jag ser det är enda vitsen med så mycket större om det är ett fritidshus som du vill kunna värma upp snabbt när du kommer dit.

orparn skrev:
2000W funkar om dom har separata faser och 10 A säkring (om det är 240V element) eller annars ligger bra fördelade på tre faser. Men det hänger mer på vad du har för övriga förbrukare i huset och hur stor din huvudsäkring är. Fler element, spis, tvättmaskin, diskmaskin och tumlare mm. vill man ju ofta kunna köra och det skulle vara väldigt svårt att få ihop om du har 16A huvudsäkring, med 20 A är det lugnare men om du tidigare klarat dig med 775W så är ju frågan varför du vill ha så mycket större nu?
Som jag ser det är enda vitsen med så mycket större om det är ett fritidshus som du vill kunna värma upp snabbt när du kommer dit.
Det är tre stycken 10A säkringar på den grupp två av elementen går på, och om jag förstod rätt så bör jag kunna belasta den med 6900W. Och nu kommer jag upp i 4000W vid maxeffekt.

Dessvärre verkar jag inte kunna lämna tillbaka elementen, så får fixa någon annan gardinlösning.

Har du köpt dom via nätet så har du ju ångerrätt enligt distansköplagen i 14 dagar efter att du fått varan.
Du säger att du "beställt dom" har du gjort det via nätet eller telefon har du rätt att ångra dig ;)

Läste någostans att man inte ska ha gardiner för elementen eftersom det påverkar termostaten och värmer rummet sämre.
Något om att värmen inte sprids på samma sätt.
Hur som helst att täcka el-element är väl aldrig bra?

orparn skrev:
Har du köpt dom via nätet så har du ju ångerrätt enligt distansköplagen i 14 dagar efter att du fått varan.
Du säger att du "beställt dom" har du gjort det via nätet eller telefon har du rätt att ångra dig ;)
Dessvärre beställda på plats i ett byggvaruhus. Uppenbarligen en specialbeställning, något jag inte håller med om.

• Gilla
Snickarbygg
  • Laddar…
Man brukar väl säga att element skall vara fönsterbredd - 200mm, samt bröstningshöjd-200mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.