Hej,
Jag har nyligen flyttat in i mitt första hus och inser nu att jag inte alls kan så mycket om värmepumpar som jag borde och skulle behöva lite hjälp.
Jag har en IVT Optima. När det först började bli kallt ute för ett par veckor sedan märkte jag att den inte riktigt klarade att hålla temperaturen inomhus. Det låg på 17-18 grader. Jag läste i manualen att man endast skulle höja värmen med 1-2 steg och sen vänta 24 timmar för att se effekt. Sagt och gjort, jag höjde och väntade - Fortfarande 18 grader. Höjde och väntade igen - fortfarande 18 grader. Så där höll det på i veckor. Jag höjde och höjde men det blev inte varmare än 18 grader.
Nu senaste veckan har jag börjat få följande felmeddelande av pumpen: Utlöst högtryckspressostat
Enligt manualen kan det bero på följande 3 orsaker:
Jag började med att lufta elementen. Det såg bra ut på allihop, det kom ut vatten så fort jag öppnade ventilen, förutom på ett av handdukstork-elementen i badrummet på ovanvåningen. Jag lät den ventilen stå öppen i 2-3 minuter, men det kom aldrig nåt vatten.
Jag har även rengjort partikelfiltret, dock kvarstår samma problem.
Manualen nämner att jag ska pröva att "fylla på värmesystemet och lufta vid behov".
Detta med att "fylla på värmesystemet" och "för lite flöde över värmepumpen" förstår jag inte hur jag ska göra. Jag har läst den där manualen fram och tillbaka och upp och ner men lyckas inte hitta något.
Jag bifogar en bild på hur pumpen ser ut. Alla tips och råd mottages tacksamt.
Jag har nyligen flyttat in i mitt första hus och inser nu att jag inte alls kan så mycket om värmepumpar som jag borde och skulle behöva lite hjälp.
Jag har en IVT Optima. När det först började bli kallt ute för ett par veckor sedan märkte jag att den inte riktigt klarade att hålla temperaturen inomhus. Det låg på 17-18 grader. Jag läste i manualen att man endast skulle höja värmen med 1-2 steg och sen vänta 24 timmar för att se effekt. Sagt och gjort, jag höjde och väntade - Fortfarande 18 grader. Höjde och väntade igen - fortfarande 18 grader. Så där höll det på i veckor. Jag höjde och höjde men det blev inte varmare än 18 grader.
Nu senaste veckan har jag börjat få följande felmeddelande av pumpen: Utlöst högtryckspressostat
Enligt manualen kan det bero på följande 3 orsaker:
- Luft i värmesystemet
- Partikelfilter är igensatt
- För lite flöde över värmepumpen
Jag började med att lufta elementen. Det såg bra ut på allihop, det kom ut vatten så fort jag öppnade ventilen, förutom på ett av handdukstork-elementen i badrummet på ovanvåningen. Jag lät den ventilen stå öppen i 2-3 minuter, men det kom aldrig nåt vatten.
Jag har även rengjort partikelfiltret, dock kvarstår samma problem.
Manualen nämner att jag ska pröva att "fylla på värmesystemet och lufta vid behov".
Detta med att "fylla på värmesystemet" och "för lite flöde över värmepumpen" förstår jag inte hur jag ska göra. Jag har läst den där manualen fram och tillbaka och upp och ner men lyckas inte hitta något.
Jag bifogar en bild på hur pumpen ser ut. Alla tips och råd mottages tacksamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du luftar handdukstork eller radiator utan att det kommer vatten så betyder det är du måste fylla på vatten på radiatorsystemet till trycket är ca 1,5 bar.
Avlufta, fyll på vatten, avlufta till trycket är stabilt och det kommer ut vatten från avluftningsventilerna omedelbart när du öppnar.
Kolla också att radiatorkretsens cirkulationspump är avluftad och att den roterar.
Avlufta, fyll på vatten, avlufta till trycket är stabilt och det kommer ut vatten från avluftningsventilerna omedelbart när du öppnar.
Kolla också att radiatorkretsens cirkulationspump är avluftad och att den roterar.
Om du luftar handdukstork eller radiator utan att det kommer vatten så betyder det är du måste fylla på vatten på radiatorsystemet till trycket är ca 1,5 bar.
Avlufta, fyll på vatten, avlufta till trycket är stabilt och det kommer ut vatten från avluftningsventilerna omedelbart när du öppnar.
Kolla också att radiatorkretsens cirkulationspump är avluftad och att den roterar.
Avlufta, fyll på vatten, avlufta till trycket är stabilt och det kommer ut vatten från avluftningsventilerna omedelbart när du öppnar.
Kolla också att radiatorkretsens cirkulationspump är avluftad och att den roterar.
Trycket i systemet är bara ca 0.8 bar. Den svarta mätaren. Den röda visar ungefärligt rekomenderat maxtryck.
Att cirkulationspumpen roterar (Grundfos) ser du genom att skruva bort den stora skruven på huset.
Det kommer några droppar vatten men bara lite.
Om du stoppar in en skruvmejsel i hålet så känner du om pumpaxeln roterar.
Det kommer några droppar vatten men bara lite.
Om du stoppar in en skruvmejsel i hålet så känner du om pumpaxeln roterar.
0,8Bar är ok så länge du inte bor i en kåk med fler än två plan.
Har du alla termostater fullt öppna? Om de nu är öppna så är det troligen nåt tjall med växelventilen. Hitta den och knacka lite på den, ibland så hoppar den igång.
Har du alla termostater fullt öppna? Om de nu är öppna så är det troligen nåt tjall med växelventilen. Hitta den och knacka lite på den, ibland så hoppar den igång.
Låter som om det är något skumt med värmepumpen eftersom det inte blir varmare trots att du justerar temperaturen och att du sedan får ett larm som återkommer. Försvinner larmet om du minskar temperaturen till nivån innan du fick de återkommande larmen?
Kan du läsa ut "aktuell driftinfo" eller något liknande?
Vad har du för temperatur på framledningsvattnet ut till radiatorerna vid VP? Det borde gå att läsa ut. Ändrar den sig när du ändrar temperaturen?
Känns elementen jämnvarma? Är det luft i dem brukar de vara kalla delvis.
Är alla ventiler/termostater på elementen fullt öppna?
Kan du läsa ut "aktuell driftinfo" eller något liknande?
Vad har du för temperatur på framledningsvattnet ut till radiatorerna vid VP? Det borde gå att läsa ut. Ändrar den sig när du ändrar temperaturen?
Känns elementen jämnvarma? Är det luft i dem brukar de vara kalla delvis.
Är alla ventiler/termostater på elementen fullt öppna?
Bifogar en bild på aktuell status.Patrick E skrev:Låter som om det är något skumt med värmepumpen eftersom det inte blir varmare trots att du justerar temperaturen och att du sedan får ett larm som återkommer. Försvinner larmet om du minskar temperaturen till nivån innan du fick de återkommande larmen?
Kan du läsa ut "aktuell driftinfo" eller något liknande?
Vad har du för temperatur på framledningsvattnet ut till radiatorerna vid VP? Det borde gå att läsa ut. Ändrar den sig när du ändrar temperaturen?
Känns elementen jämnvarma? Är det luft i dem brukar de vara kalla delvis.
Är alla ventiler/termostater på elementen fullt öppna?
Elementen känns jämnvarma ja, tycker det känns likadant överallt.
Och till toto: ja det är ett vred där. Jag har inte vågat vrida på det dock. Ska jag stänga av pumpen helt innan jag pillar på det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
