Byggahus.se

Tips på termostat som fungerar med denna ventil?

1. Amatörsnickaren
    Medlem Nivå 8
    Jag tänkte köpa en elektronisk termostat (som kan sänka temperatur under natten etc) som passar med den ventil som redan sitter på elementet (vill ej tömma rörsystemet, ta hem en rörmokare etc) men är osäker på vilken som kan passa. Styrtappen på ventilen är 8 mm i diameter och 12 mm lång (se bilder).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image(3).jpg

image(4).jpg

image(9).jpg

image(10).jpg

alla förslag mottages med tacksamhet.

2. S
    Medlem Nivå 13
    Finns det termostater som skruvar ? dom jag vet trycker endast på piggen som brukar sticka ut ur kopplet.

3. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Ja, blir nog till att byta ventil om man ska använda standardmaterial iaf.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Du har ingen "pigg" på din termostatventil. Därför behöver du byta allt!

5. Amatörsnickaren
    Medlem Nivå 8
    Ok bara att bita i det sura äpplet och göra ett större arbete då. Är det något i den här stilen jag behöver byta till:
    MMA_3786.jpg

Är "piggen" och de övriga dimensionerna en "standard" som är lika för alla fabrikat t.ex. "Danfoss" eller måste man kolla att den termostat man vill välja passar till ventilen?

Redigerat 29 dec 2014 08:33
  6. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Japp och satsa på en "vanlig" termostat istället. Besparingen med nattsänkning är överskattad.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 13
    Jag skulle välja ett koppel som går att flödesreglera utan verktyg som tex dannfoss men annars bör det gå att få nattsänkning på shunt styrningen eller vad du har som reglerar tempen.

8. Amatörsnickaren
    Medlem Nivå 8
    Fick förslag av Cionrad att testa denna adapter. Omdömmena var lite varierande på den men i värsta fall med en liten modifikation verkar de flesta fått den att fungera. Någon här som testat en liknande?

Anledningen att jag vill ha nattsänkning är inte att spara energi utan för att sova bättre (gillar ett kallt sovrum).

Har man bergvärme (med bara av, på och eltillskott till skillnad från mer moderna som väll också kan reglera varvtalet?) som vi så har jag förstått det som att termostater över huvudtaget inte är effektivt (kanske till och med sämre då det kan leda till mer start/stop som sliter på anlägnningen) så det är därför bara i sovrummet jag tänkte sätta in termostat...

Redigerat 29 dec 2014 13:58
  9. J
    Medlem · Nivå 8
    Den kommer inte att fungera på din nuvarande ventil. Varför vrider du inte bara ner värmen i sovrummet istället för att gå över ån efter vatten?

10. Amatörsnickaren
    Medlem Nivå 8
    Min tanke är att kunna få en JÄMN temperatur i rummet på natten t.ex. 18 grader oavsett hur varmt det är ute. Kanske är värmekurvan för min bergvärme inte perfekt anpassad (lider i så fall inte av det på dagen eller i något annat rum) men i sovrummet tycker jag det lätt blir för kallt eller för varmt hur man än ställer in den fixa ratten idag - vore skönare att knappa in en temperatur och sedan låta termostaten se till att det blir så varmt vare sig det är +10 eller minus 20 ute...

Jag kollade lite till med Conrad och enligt dem får man ta bort "mässingsdelen" längst ut för att adaptern skall passa men då måste man väl i alla fall tömma systemet så kanske lika bra att byta till en mer modern lösning med stift?!

11. J
    Medlem · Nivå 8
    Med en korrekt kurva på din bergvärme borde du kunna åstadkomma det du vill.

Conrad är ute och cyklar, vänd dig till en någon som sysslar med VVS istället fler en elektronik handlare så får du betydligt bättre råd.
    Den där typen av adaptrar använder man om tex har en MMA ventil och vill använda en TA termostat.

• Laddar…
  12. Amatörsnickaren
    Medlem Nivå 8
    Ok får snacka med grannen som är rörmokare i stället.

13. J
    Medlem · Nivå 8
    Det låter som en betydligt bättre ide, har han dessutom tillgång till frysmaskin så är det ingen stor grej att byta ut den till en termostatventil.

• Laddar…