6 202 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Elementen kalla, golvärmen igång - luft/vattensystem
En shunt gör att du får bättre balans mellan golvvärme och element detta genom att elementen kan få varmare och/eller högre vattencirkulation. Finns det inga separata termostater för rummen med golvvärme ? Fördelen med att även montera termostater är att du kan reglera golvvärmen i rummen separat. Hallen vill säkert ha mer värme än tvättrum respektive badrum, framför allt vintertid med kall luft och våta skor osv.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Badrummet därnere, tvättrummet och hallen är alltid behagliga med skön temperatur och varma golv så där är jag nöjd. Idag kan jag inte styra bara golvvärmen utan jag kan bara ställa in en önskad rumstemperatur generellt.
Det sitter ju termostater på varje element men grundproblemet tror jag helt enkelt är att varmvattnet som når elementen är för kall för att de ska kunna regleras individuellt i varje rum.
Vilken maximal framledningstemperatur kan jag ha för golvvärmen för att inte skada den?
Jag ställde ner tempen på maximal framledningstemp från 58 till 46 grader igår men de är fortfarande lika varmt här i huset nu?? Sovrummen på nedervåningen är dock kalla när man stänger dörren som vantligt.
Men de du säger låter ju rimligt, högre vattentemp ut mot element och lägre ut till golv. Behöver jag då bara en shunt till ledningen som går mot golvvärmen eller behöver jag även en shunt till ledningen som går ut mot elementen?
Det sitter ju termostater på varje element men grundproblemet tror jag helt enkelt är att varmvattnet som når elementen är för kall för att de ska kunna regleras individuellt i varje rum.
Vilken maximal framledningstemperatur kan jag ha för golvvärmen för att inte skada den?
Jag ställde ner tempen på maximal framledningstemp från 58 till 46 grader igår men de är fortfarande lika varmt här i huset nu?? Sovrummen på nedervåningen är dock kalla när man stänger dörren som vantligt.
Men de du säger låter ju rimligt, högre vattentemp ut mot element och lägre ut till golv. Behöver jag då bara en shunt till ledningen som går mot golvvärmen eller behöver jag även en shunt till ledningen som går ut mot elementen?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Tänkte bara tillägga att jag ökade hastigheten på pumpen till elementen som sitter vid VP och det gjorde att det blivit behagligare värme generellt i huset men en shunt verkar vara det som behövs till golvvärmen så att jag kan öka tempen till elementen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden