Antag att man vill snabbvärma ett kallställt fritidshus. Vad är det för skillnad mellan en "Byggfläkt" och en "Värmefläkt" om båda är på t.ex. 2 kW ? Priset verkar ju ligga ganska lika för de enklare modellerna (100-400:-).
Är det "robustheten", "livslängden", "ljudnivån" eller vad som kan tänkas avgöra valet?

Byggfläkten har som regel en kraftigare fläkt med större skovlar som sprider värmen snabbare och bättre. Dock kan den låta lite mer än en bra värmefläkt som har ett mer diskret ljud.

IP klass kanske?

ClasseClas
Jag har grundvärme påslagen på landet och hamnar på ca 2-3 grader. Sen köpte jag Julas 2kW byggfläktar som jag fjärraktiverar med Ontechs GSM-prylar via deras app. Vad gäller byggfläktarna så är de förvånansvärt rejäla och prisvärda. De är rätt små och lätta att stuva undan när man väl är på plats.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-411123/

Termostaten på byggfläktarna har jag låst till rumstemperatur med lite silvertejp på tempvredet. Sen har fläktarna 3 effektlägen att välja på. För 199 spänn är det inte mkt att fundera på! :)

Tack alla för tipsen och synpunkterna. Det blev dock ett "Konvektorelement Heat-It 2000W" med inbyggd fläkt från ÖoB.
Tolererbar ljudnivå, billigt (249:-) , fristående, valbart 0.75/1.25/2.0 kW, har termostat och ska förmodligen bara köras inne i bostadsrum/gäststuga.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.