Köpte ett radhus för förra året som är installerat med ett ftx-aggregat från danska Genvex, riktigt värsting har folk sagt till mig. Problemet är att det också finns en frånluftsvärmepump av märket nibe fighter 200 och dem är ihopkopplade på frånluften och det är fel som jag fattat det. Min fundering är om man kan koppla ftx-tilluft till frånluften på flvp? Vad tror ni?

"Kaka på kaka" Ftxen gör betydligt mer nytta när det är kallt ute men fl-pumpen ger billigt varmvatten året runt. Du har bara en viss mängd frånluft som du kan krama värme ur med de 2 systemen men vintertid räcker den inte till bägge samtidigt . Har frånluften kylts ner under tiden som flvp:n gjort varmvatten får ftxen såpass kall frånluft att tilluften helt behöver värmas på annat sätt.Det går såklart att styra systemen parallellt o i sekvens eller att minimera tilluften då det görs varmvatten men det passar nog mer för de experimentsugna än för verkningsresultatet

Min ftx innehåller också en typ av värmepump som även går att omvandla till ac på sommaren. Skickar ut ca 30 grader från ftx:n. Tänker om jag får ut dem graderna till frånluften på flvp:n så måste energiförbrukningen minska men jag bara logiskt. Är lite sugen på att prova.

Läste på lite om Genvex på deras hemsida, känns som det är avancerade aggregat... Vi har också ett danskt FTX-agg men av typ "Nilan" (VPL15+FU med integrerad VP) samt en separat FLVP (Indol 190) för enbart varmvattenproduktionen. Vi har ej kopplat ihop något utan FTX-aggregatet producerar värme till huset och FLVP till varmvattnet. VP-effekterna, luftflöden och gångtider är optimerade för resp uppgift, därmed är det nog inte lämpligt att koppla dem i serie.Temperaturen på avluften från FTX-en följer utetempen ganska exakt under 0 grader, medans avluftstempen från FLVPn hålls konstant på ca 5 gr. Ett annat skäl att ej koppla ihop dem och sänka avlufttempen ytterligare kan vara att perioderna mellan avfrostningarna ökar och då förlorar energin du sparat.

Har lite svårt att sätta mig in i hur din FTX är inkopplad till FLVPn, men skulle du frikoppla dem så kommer de att fungera ungefär som den princip som du beskriver, att Tilluften sugs upp av FrånLuftsVärmePumpen, men den uppvärmda friskluften tar bara en lite längre väg via rummen i huset, vilket du väl vill?

Redigerat:
Jag blir inte klok på den här tråden, men kanske är det bara jag som är trögfattad?
För mig låter det helt orimligt att man skulle koppla FLVP i serie, så att den suger upp värme ifrån tilluften. Vad var det då för poäng med att växla över värmen? När det är kallare ute än inne är ju frånluften alltid varmare än tilluften, vid ren FTX.

Om man över huvudtaget ska ha dem i serie, så måste det vara bättre att ha FLVP kopplad på avluften. Kanske kan detta vara marginellt mer effektivt än en luft-vattenvärmepump, ifall effektbehovet (för värmepumpen) är extremt litet. Men helst att värmeväxlingen slår av när värmepumpen går igång om man nu måste ha dem i serie utan annan intelligent reglering.

• Gilla
Arkitekten Andreas
  • Laddar…
Nej, man kan nog inte koppla dem i serie.

Antingen har man FTX, en värmeväxlare som i princip sänker frånluften till nära nog tilluftens temperatur,
och överför värmen till tilluften.

Eller också har man en värmepump, som sänker frånluften till kanske -10°C, och tar den på så sätt återvunna värmeenergin, och höjer värmenivån till 40 - 50 grader, genom att tillsätta "lite" elenergi i en kompressor och pumpar.

Det är ju det en värmepump gör, den höjer värme (från berg, jord, frånluft, sjö eller uteluft) och "pumpar upp" den några tiotal grader.
På bekostnad av lite mekanisk energi som behövs för att driva kompressor och pumpar.

Det geniala med den första "värmepumpen", Munters och von Platens kylskåp, var att man med en fotogenlåga kunde skapa kyla till och med i hetaste Ekvatorialafrika.
Deras kylskåp drevs alltså inte av en kompressor, utan av värmen från en fotogen- eller gaslåga.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Munters
http://www.tekniskamuseet.se/1/1937.html

Sådana genier skulle vi behöva fler av :wow:

Tommy5351 skrev:
...ett ftx-aggregat ... + ....nibe fighter 200 och dem är ihopkopplade på frånluften...
Hur exakt är de ihopkopplade, är det avluftsrören som är ihopkopplade eller sitter apparaterna i serie, alltså avluft från FTX är ansluten till insug på FLVPn?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.