Byggahus.se

Problem med puffande Atmos DC95

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har nu kör min nyinstallerade, begagnade Atmos DC95 under ett par test.

Första ca 4 testerna fungerar den felfritt!
    Men idag när jag skulle köra igång igen och startar den efter att den är nere i ca 50grader så händer något...

Den funkar fint i första 1,5 timmen, kastar in ved i små portioner 2ggr.
    3gången, laddar ved stänger och efter ett par minuter så börjar hela panna ryta, puffa, flåsa...
    Tryckfläktarna slamrar lite...

Livrädd som jag blir, då det är en rätt stor pjäs, så stänger jag fläkten och stänger spjället.
    Öppnar lucka och PPPPOOOOOOFFFFF den håller på att skjuta ut hela ladluckan.
    Jag stänger fort som attan och det blir tyst.

Livrädd är man! :-D Men respekt.

Väntar ca 10-15min öppnar spjällen och öppnar luckan försiktigt
    Nu kan jag öppna luckan och elden får fyr igen.

Ok, testar igen.

Stänger luckan och spjäll o startar fläkten.
    Näähää du.....
    Den börjar hoppa direkt!!! Mer... Mer ... Meeeer!

Nu stänger jag den igen och sätter mig på forumet o frågar!
    Vad händer? Den har absolut inte gjort så här de första gångerna i veckan. Detta börja nu.

Samma ved, samma eldningsett.

Kollar runt och misstänker att det är gengas explosioner.

Men varför nu och inte innan?
    Det gick aldrig så långt att det small till ordentligt. Det är jag för feg för, eller bara jävligt försiktig,
    Är det farligt om det smäller? Jag menar kan pannan flyga i luften eller skorstenen?
    Det är ett rätt stort vedmagasin i DC95 som smäller om det är så?

Vad ska jag göra.

• För mycket aska?
    • Veden ligger huller om buller, den är inte snyggt packad. Är det det som gör det?
    • Är det stopp någonstans? Skorsten, eller keramikhålet ner till?
    • Vad händer om jag bara kör på som jag fråga innan, förutom att jag måste byta kalsonger o stå 50m
    från pannan med hjärtat i halsen...

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Rökgaspuffar. Jag har ingen erfarenhet av just Atmos men det kan bli så när veden övertänder och genererar mer gas än vad pannan kan förbränna. Om veden ligger lite huller om buller övertänder det lättare, trava in så prydligt det går. Sätter den igång och puffar så låt fläkten gå och håll luckan stängd tills det brunnit ut. Det brukar bli värre om man öppnar och försöker rätta till veden. Vädra ut röken. Första gången jag råkade ut för detta höll jag på att skita knäck i spiraler. Varje panninstallation är i stort sett unik, när man lärt sig anläggningens små egenheter så kan man undvika dessa fenomen.

3. F
    Medlem · Nivå 5
    Hmm, har tyvärr aldrig set just den pannan..
    Men, veden skall travas in snyggt och hyffsat tätt, inte ligga huller om buller för då kan du mycket väl få för mycket produktion av gengas = baksmällar.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Vad händer om det nu blir en gengas smäll?

Är det risk för liv o lem?
    Kan det bli en sådan smäll att panna eller skorsten tar skada?

5. A
    Medlem Nivå 1
    Det har inte något med rökgas termostaten att göra?

Jag har så jag ställer den med ett vred på pannans panel upp till 400grader, styr den luft tillförseln tro?
    Kan det vara så att fläktarna matar in för mycket luft?

6. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Rökgastermostaten brukar styra laddpumpen, 400 är högt. Ställ den på 120. Vad har du för laddkoppel? Pumpen ska starta när det blivit lite fart på brasan, sedan ska laddkopplet reglera panntemperaturen.
    Startar pumpen för sent så kan panntemperaturen bli för hög, fläkten stannar, nödkyltermostaten startar pumpen och när det hela svalnat ner lite så startar fläkten igen osv. Får detta förlopp gå några varv så kan det mycket väl bli puffar.

7. G
    Medlem · Nivå 14
    ju större vedmassa som brinner samtidigt dess fler puffar.
    Vi har mindre Atmos men har lärt oss att ha stoooora inte allt för snustorra klabbar och stappla dom tätt. Det blir övertändning men inte i samma utsträckning som med små torra pinnar som ligger luftigt och antänder samtidigt. Då brinner det ju intensivt i hela vedkammare på en gång och luften räcker inte till och gengas bildas och tänder till med små explosioner som puffar röken ut i pannrummet ....
    Det var jobbigt första året då vi hade 40cm ved som skulle eldas upp. Nu eldar vi med stora halvstockar av längd 50-55cm som passar precis i pannan.
    försök att göra likadant :)
    gaia

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 1
    Ok, så vi tror att problemet ligger i att jag kastat in veden huller om buller.
    Ja, jag misstänker det med.

Nu kör jag rivningsvirke i vår Atmos :-D
    Så det är olika storlekar och olika material. Men visst jag var nog lite slarvig av gammal vana o bara öste in ved i kammaren, så det blev en huller om buller brasa.

Men det märkliga är att jag inte fått detta fenomen de 3 andra gångerna. Då har den gått hur fint som helst.
    Men jag kanske hade otur idag med för mycket luft mellan veden.

Till den andra frågan då?
    Jag stod vid pannan när den börja frusta, så jag stängde den.
    Men vad händer om jag inte stänger? Vad händer om det smäller ordentligt?
    Den kanske inte ens smäller? Men den låter som den puffar upp sig mot något rejält.... Men den kanske bara låter så?

Är det någon fara?

9. G
    Medlem · Nivå 9
    Jag håller med Gaia.
    Försök lägga de största klabbarna överst och de minsta i botten. Flera små bitar har större yta som kan avge gas än stora.
    Man ska som sagt inte öppna luckan före veden brunnit upp och endast lite glöd i botten återstår. Men som nybliven eldare gör man gärna det, det hör till det hela!

Att det blir så mycket gas beror på att primärluften förs in högt i vedmagasinet. Förs den in längre ner blir det mindre ved som avger gas.
    En sak att kolla är att övre lucktätningen är tät, men det är nog inte lika känsligt med tryckande fläkt som med sugande.

Ett sätt att se att pannan brinner väl är att kolla på keramikens färg i undre brännkammaren när pannan har brunnit en tag, den ska glöda rött.

Min svärfar har en dc50s vilken är rätt lik förutom att den har både tryckande och sugande fläkt samt är mindre, den trivs bra med runt 300 grader i avgastemperatur. Den puffar också om man kör lite klenare ved.

Lycka till!
    PS. Lägg gärna upp lite bilder!

Redigerat 31 jan 2015 20:05
  10. A
    Medlem Nivå 1
    Fick nyligen tips på ett annat forum.
    Han ställer frågan: Har du askat ur den mellan eldningarna?

Nä, det har jag inte. Där är rätt mycket aska i också, från typ 6-7 eldningar. Där är typ en tjockt täcke över underkammarens upplopp.
    Är det detta som gör problemet?