Hade en rörmokare på besök i torsdags. Han lagade ett av våra element. Nu upptäcker jag att två av våra element (inte samma som lagades) är helt kalla. Jag har lokaliserat "felet" till denna koppling. Höger sida har varmt vatten. Vänster sida har kallt. Problemet är att jag inte vågar skruva på kopplingen eftersom jag inte känner till typen. Den verkar redan vara uppskruvad några milimeter, som man kan se på bilden.

Min fråga lyder: hur fungerar denna koppling. Kan det vara så att den inte släpper igenom det varma vattnet? Är det bara att lossa på "hatten" för att få varmvattnet att rinna igenom?

• IMG_7784.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7783.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är en avstängning. Tar du bort locket finns en skruv därunder (tror jag). Men vänta en stund så någon kan bekräfta...

Krilleman
Jag skulle också gissa på någon typ av regler/avstängningsventil. Dock så kan det spruta vatten när man lossar på locket. Ibland saknas skruven som gissningsvis är under locket borta. Oftast läcker packningen som ska täta skruven.

Lossa två varv på locket och kontrollera hur mycket vatten som ev läcker. Lossa sedan hela locket och ta en bild på hur det ser ut innanför!

Och ska du på och skruva på skruven kan det vara bra att ta notis på hur många varv den är öppen. Ibland är det denna typ av ventil som är inregleringen på värmesystem!

Ta en bild så jag kan se vart och hur rören är dragna. Då blir det lättare att ge ett svar.

Är det 1-rörsystem? I så fall så får man inte stänga någon ventil, då stänger man till resterande radiatorer(element). Ring rörmokarn som va där. Det ska inte kosta nånting extra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.