Värme allmänt
HenrikP: Nu har jag testat ett tag, och termostatfunktionen verkar vara tveksam. De rör sig, men borde göra mer. För visst ska jag kunna ha följande funktion: Termostaterna inställda så att jag får 20 grader och de öppnar helt (så att jag kan ställa framledningstempen efter detta läge). Sen när jag eldar och kommer upp mot 22-23 grader så stänger de helt. Antar att de inte kan gå från
Avemo: Jag föredrar oljefyllda där de får plats. De öppna konvektorelementen kan under vissa omständigheter lukta bränt damm. Somliga knäpper och ger ljud ifrån sig, men det kanske främst gäller äldre varianter. Båda dessa egenskaper slipper man med de oljefyllda. De öppna konvektorelementen är som sagt mindre. Är det ont om plats är de ett givet val. I utrymmen som inte är
JohanKson: Tack för svar, en följdfråga! Med denna kopplingssats, (http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-reglerdel-med-mellanror-c-c-550mm/) ingår det en enkel flödesreglering (saknar fackterm här) som man kan byta ut mot nåt liknande? http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-ventilhus-rak-15r/?select=true I dag har vi inga termostater i källaren utan endast en strypning av flödet på nåt vänster
PeterStrandberg: Tack för återkoppling! :thumbup:
BertStL: Inga problem med värmen. Däremot ljummet varmvatten. Har justerat blandningen. Kanske blir det högre fjärrvärmeförbrukning nu?
fantasilös: Termostaten är en Devireg Touch, det står inget i manualen om kalibrering, bara hur man väljer mellan de golvsensorer som termostaten känner till. Jag har rätt sensortyp inställd. Jag kanske tänkt fel rörande behagligheten, jag tänkte först inte ens ha golvvärme men ändrade mig då folk sade att det behövdes för att inte få ett iskallt klinkergolv. Termostaten har en inställning
Thomas_Blekinge: Det är troligen ett ett-rörssystem där varmvattnet går runt från radiator till radiator. Med en lokal ventil kan man då i varje radiator styra om vatten ska gå igenom radiatorn eller förbi (bypass). Din radiator är troligen ihoprostat i läge "bypass" så att det varma vattnet går förbi. Är det en fyrkant som tittar ut nedåt? Då är det den som justerar flödet genom radiatorn.
Gabbe1: Alltid kul att få veta hur det gick! Själv matar jag både garagets och husets gv-fördelare med 15mm koppar (iof bara 0.5m långt mellan 22mm stamledning och fördelare) och jag har inte upplevt några problem med det. Garagefördelaren värmer 100m2 och fördelaren till huset ca 150m2.
Maveric77: Hej och tack för svaren! Termostaten är bortplockad sen installationen och det är en rörläggare som kopplat in elementet så det borde vara korrekt inkopplat, men även han kan ju ha gjort fel! Jag ska kolla på det! Det finns en skala på värmekameran så att man kan se temperaturen, ska ta fler bilder!
lordi: [citat] Trodde jag med. Ändå tillhör jag ju den ironiska generationen :)
Snickerick: I monteringsinstruktionerna till ett av LK's kit med minikretsventilen står att man ska lägga dubbelslinga och att det är därför den ska gjutas in. De menar nog att det inte går att lägga dubbelslinga i förspårade spånskivor, men för mig som själv fräser spår i befintligt trägolv är det ju inga som helst problem i så fall. Eftersom minikretsventilen begränsar flödet, så
Zakalwe: [citat] Hej! Cirkulationspumpen har tre effektlägen, varav lägsta är 26W. Just nu kör jag på 47W vilket ger tillfredsställande delta-T över golvvärmeslingorna. Lågenergipumpar i all ära, men det har inte hänt något revolutionerande när det kommer till vätskepumparnas verkningsgrad de senaste 20 år. Går det åt xx Watt att pumpa vätska med delta-T på 6 grader så gör det det...
Krilleman: En öl på att det är denna som fyller på värmesystemet! :thumbup: [bild]
Krilleman: [citat] Ta det bara lugnt, jag vet inte hur många gånger jag har svarat "stensäkert" på en fråga, men inte läst hela texten... :wow:
johanpelle: [citat] Det är på sommaren de största problemen med fukt uppstår i källaren. Blir ändå värre av folks envishet att försöka vädra bort fukten ur den kalla källaren med varm ändå fuktigare sommarluft. På vintern får man fuktproblem på vinden. Fuktig varm luft tränger upp från bostaden om man inte har isolerplast under takisoleringen. Fukten kondenserar i takisoleringen Varm
Josth: Jag testar ett exemplar av precis samma modell men från Bauhaus. Kostade då 199kr där men nu har kronan dalat en del i värde och priset gått upp. Funkar bra men om det blir en besparing beror mycket på vilket hus och värmesystem man har. Använder det främst av komfortskäl i ett välisolerat hus. Bra programmeringsmöjligheter och många finesser.
Josth: Kondensavfuktare drar inga väldiga mängder energi och fukten som fälls ut till vatten omvandlas till extra värme i processen. Har avfuktare i såväl garaget som krypgrunden. Den sistnämnda är på 220 W drar ca 750 kWh/år men då är det ganska mycket fukt som ska dras ur luften under sommaren och början av hösten.
Tiger79: Att det har varit för lågt förtryck på luftsidan så att membranet har vänt sig nedåt och ligger i botten mot luftnippeln. Testa att fylla på med luft med en kompressor eller liknande.
Manitoba: Finns det månne lite bilder på denna fina installation? ;)
thomas33: Henrikwahlfrid: Läs Zingos tråd, så får du alla tips och råd du behöver för att lyckas. http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43297-egen-glidgjutning-godkand.html
patrik1975: Ja det är en gammal historia. Finns det några grundläggande tips för att få ut så mycket värme som möjligt? Nu senast köpte jag spillträ från sågverk så det är mycket brädbitar som brinner hyfsat fort...några bra tips på hur jag bör göra. Ladda i flera mindre omgångar för längre brinntid? eller maxa för bästa effekt kortare? osv... Tacksam för alla möjliga tips & trix :)
PeterStrandberg: Jag köpte en beg jutöl 220 på blocket för 5000, så kolla där
Pippilula: Badrum finns bakom pannan. Jodå en sotare har varit dit och vi ska renovera skorstenen. Tanken är att vi ska gräva jordvärme och koppla in istället för vedpannan så då kan det ju vara bra att veta att systemet fungerar. :) Tack för era svar :D
GK100: Lyckas värma gör den ju men man är knappast ute efter att glödga långa stycken och lång tid tar det. Du får väl börja mjuklöda som förelagits då passar den ju bra.
bax: Är det bara för en kort period kan du ju söka begagnat på Blocket. Skriv Automix eller Thermomatic.
Nordsjocowboy: Problemet är löst. Lyckades ha sönder en elementluftning(gammal som gatan) så det blev en inringning av rörmokaren då jag är låst hemma. Systemet tömt och håller nu på med påfyllningen igen. Som ni sagt, fyller till drygt 10mvp, s-ventilen är på 15mvp på expansionskärlet. Luftar nerifrån och upp i huset med avstängd cirk.pump. Tack för hjälpen gentlemen!
Tottomannen: Laddomat 3000 är namnet på själva styrningen bara. Antar att du har en gammal kombipanna med inbyggd vvberedare? Isåfall är det en Laddomat 4030 du har. Här har du manual med inkopplingsanvisning: http://termoventiler.se/media/upload/LM4030_Manual.pdf Här finns beskrivning hur det ska funka: http://termoventiler.se/media/upload/Laddomat4030.pps
Joens: ok, men har man öppet kärl så är det svårt att få upp trycket genom att fylla på. Det är lite så att det är höjden som gör trycket... Men stäng av allt, cirkpumpar och skit och se om ni kan lufta det. En som luftar och en som försiktigt fyller på när det behövs. Det är lättare att göra det själv om man kan bygga upp ett litet övertryck och sedan tappa ner men det kan ni ju
stefancrs: [citat] Antar att man kan terminera i väggen eller dylikt så att det går komma åt genom att ta hål istället för att riva upp hela golvet?