Värme allmänt
dof: Liten återkoppling. Det går utmärkt att begränsa eller låsa termostaten bara man vet hur man skall göra :o Sitter 2 små låsklackar i vriddelen som man med hjälp av en mejsel och hålrum i termostaten kan flytta.
Per_2014: Alla termostater har "samma maxtemp", de bara begränsas på olika sätt samt att man inte skriver ut hela sifferskalan(temperaturskalan). Begränsade sätts (endast) i hyres- och bostadsrätter. En termostat ska vara fullt öppen när man skruvar den på radiatorventilen, annars kan stiftet ligga emot och det blir svårt att gänga på. Olika termostater är anpassade till MMA, Danfoss, TA, som
AndersLorin: Ok Abbe jag ska testa lite. Hur tycker vi jag ska ställa driftprioriteringen då? Original är det väl 20 min varmvatten 20 min värme? Installatören ställde det på 30/30 men det känns lite onödigt länge att köra vv i 30 min?
Joens: Det finns ju pelletskaminer "utan" skorsten.... Frågan är ju vad sotaren tycker om dem?
Josth: Jo, fler borde ha problem och framförallt dessto högre upp i huset lägenheten ligger. Fastighetskötaren behöver kontaktas och pannan kontrolleras.
Josth: Köp med elektronisk termostat. Fungerar betydligt bättre än med bimetalltermostater.
Dan_Johansson: 1: Det beror på hur mycket du jobbar i garaget, och med vilka typer av verktyg ... Jag har pysslat mycket med bilar i ouppvärmda garage, och det är inte förrens kvicksilvret letar sig under -10 som jag känt ett behov av värme ... Detta i ett garage med ca 200 tjocka väggar och lika mycket på taket .. Isolerar du som ett modernt hus dvs. 300 i väggar och minst 400 i taket kan jag inte se
smurfen72: Elda längre så blir tanken varm ca 90 grader bör du kunna få upp dom i.
Avemo: Med vissa undantag går det utmärkt att stänga av ett eller flera rum. Om det går vattenrör genom rummet måste man se till att det inte kan bli minusgrader där. Finns det vattenrör kan du skruva ner elementet på 5 grader. Finns det inga vattenrör är det bara att stänga av.
magnusj: Ja, det var min första tanke, men kommer inte ihåg mina inlggningsuppgifter där. Ska nog testa där också ändå.
Micke_Ju: Tack! På sid 13 finns det två intressanta parametrar: Sommarvärme och sommarbegränsning. De borde man ju kunna leka med nästa sommar...
GK100: Har du kvar det gamla handvredet så sätt tillbaka det för att få någon reglermöjlighet, byt sen ut alla trånga kopplingsdelar med banjo och termostaten vid radiatorn till helt vanliga vinkelkopplingar direkt in i elementet (tex samma kopplingstyp som vid vattenrördragning utan krusiduller). Och givetvis fixa skiftet fram/returledning samtidigt och kolla så inget är igensatt ner mot
jojjeblom: Nyfiken på hur det gick med badandet, blev det varmbad eller:)
clavve: Hej! Jag bor i en gammal trävilla från 1920 med två våningsplan, källare och vind. Har satt in en ny pelletspanna, Effecta, som styrs av en utegivare. Elementen har ingen termostat utan har slottsventiler, de som ser ut som en hästsvans. Vi har satt in en vedkamin på första våningen och nu har jag funderingar på att sätta termostater på radiatorerna så att man slipper stänga av
GK100: Du kan sätta den varsomhelst i slingan, sett till funktionen för pumpen spelar det ingen roll.
patrik1975: :D ...ett steg i taget... Konstaterat att ventilen är kass iaf. Får den utbytt imorgon. återkommer med resultat :)
looren: den står på 80 jag har ringt elektriker nu för detta blev ohållbart 12.7 grader när jag vaknade i morse, inte helt trevligt det ..
toto1: Får du ner returtempem så är det lugnt. Är radiatorn enkel eller dubbelpanel? Ta en bild på den och radiatorventilen.
Dea_34: Vad får du för tryck vid 60C vatten?
patrik1975: Pannan är en ctc 4528 på 230l, tankarna är två ca 160cm höga vet inte volymen...
GK100: Du kan skatta höjden i meter mellan högsta element och mitt mellan dina röda kärl, det måttet delar du med tio och det motsvarar då tryck i bar. Detta är inte så noga så håll dig till hela meter eller så, behöver inte vara exakt och tumregelmässigt brukar det uträknade värdet läggas på med ca: 0.2 bar (vid luftpåfyllning av sk förtryck).
GK100: Är det inte bara att lossa proppen med slitsade spåret, stoppa bulben i dykröret, trä slitsen över kapillären och dra till. Brukar vara så i princip.
k2racer: absolut ska jag fråga olika leverantörer, för att få en bild över lämplig lösning
Tune: Det var shuntmotorn som var problemet, vi bytte shuntmotorn i april 2014. Vi hade en kille hemma från företaget som bytte shuntmotorn nu i eftermiddags och han gjorde en lite justering på monteringen och direkt gick framledningen upp i 45 C.
Boan: Kollade med LK och den går bra att använda mot tex Vatette 15-Cu, så smidigt,..
lampknapp: Jag tror eventuellt jag fått löst det nu. Tror de har kopplat fel från början. Vardagsrummet satt på A1 & A2... Men som jag förstår det skulle den i så fall sitta på A1 & B1. Jag blev dock lite osäker på hela A och B kanalerna och då det fanns andra lediga så kopplade jag ur dessa och istället kopplade in 5&6, samt 7&8 istället. Får se om det hjälper.
A-Carlsson: Det är en svår fråga styrman_jansson. De stora märkerna ligger på 400-500kr st minst vilket gör att det snabbt drar iväg. Alternativt om man vill koppla alla termostater via en central styrning trådlöst så blev det över 12 000kr för vårt hus med 10 termostater. Nu har jag testat 3st Comet från Bauhaus i vardagsrummet där spisen står. Och det blev stor skillnad. Comet-termostaterna
Dea_34: Har samma problem om trådstartaren, alltså att trycket sakta sjunker. När vattnet i slingan är kallt (sommar) sjunker det från 1 bar till 0,45 bar på ett par dagar och stannar sedan där, med varmt vatten (vinter) går det betydligt långsammare. Har original golvvärme från 60-talet, stålrör ingjutna i betong, och enligt den gamla byggbeskrivningen ska alla ingjutna delar vara
Janus82: Vilken yt-temperatur har du på golvet? Bara för att termostaten står på 30 grader så betyder ju inte det att golvet håller 30 grader. Jag har vattenburen golvvärme och jag matar ut ca 30 gradigt vatten i slingorna och får då en golvyttemperatur på ca 24 grader. Det är först vid just 24 grader som jag kan känna att golven är varma. När golven bara är runt 22 grader så känns det