Hallå, jag går i tankarna att kasta ut min gamla kombipanna i källaren och sätta in en luft/vattenvärmepump. Huset är på 75 kvm uppe och lika mycket nere i källaren och är byggt runt 1938. Huset är av tegel. Vilken typ av luft/vatten skulle ni rekommendera?

Börja med att göra en energiberäkning/uppskattning för huset så det blir rätt storlek på värmepump. Nuvarande förbrukning? Sedan är frågan vilka radiatorer som sitter där nu och vilken framledningstemperatur som krävs till radiatorerna när det är som kallast vid DVUT? Äldre system kanske 70-80 grader men värmepump kan ge max ca 55 grader. Då måste radiatorerna kompletteras eller bytas till större/tjockare om man vill att pumpen ska gå under kallare perioder av vintern, annars får det värmas med elpatron.

Förutom att tänka på det Josth skriver har jag bara ett tips, en inverter från större tillverkare installerad av en firma som med god referens och som kommer vara kvar under överskådlig tid och inte ligger för långt borta.
Troligtvis en som ger ca 8-10kw vid +7C och har 5-6 kw kvar vid -10C. De nya bibehåller effekten genom överdimensionerad kompressor och ökad eltillförsel vid kallare väder. Exvis Panasonic Aquarea eller Mitsubishi med Zubudan teknik.

Mitsubishi!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.