Värme allmänt
Pumba: Efter lite samtal med kommunen så framkom det att det inte var tvunget att göra en energideklaration. Eftersom det är boverket som handhar energideklarationerna så kan inte kommunen ställa kravet =). Utan det räckte med ett sammanställt excel dokument med förbrukningssiffror, låter ju betydligt billigare.
Asås: [citat] Om det är den som under_construction länkar till och den är på 15 liter sitter den korrekt monterad.
HeavyT: [citat] Jag vet tyvärr inte, och elementet är kastat nu. Men det var 50-60cm brett och 2 konvektorplåtar vill jag minnas, från tidigt 80-tal, om det kan tänkas säga något. När vi bara körde luftvärmepumpen, ner till några minusgrader, och inte hade någon uppvärmning alls på toaletten, så var det svalare där. Men inte så att man frös. [citat] Sedärja, det låter ju som att
Ispep: Nja så noga är jag inte med att fylla på :) Orsaken till att de blir mer är att pellets rasar från kanterna av tunnan in mot matarröret, vilket gör att det ser ut som, att man får mer pellets i grafen.
carl fabian: Hej! Behöver råd och tips om montering av dekorsten. Har idag en innervägg av tegel där det utanpå sitter reglar samt pärlspont.Tänker nu sätta upp dekorsten istället från Bauhaus och måste då riva ner pärlsponten samt sätta gips som underlag för dekorstenen Skall man regla först och fästa gipsskivan i regeln eller går det att fästa skivan direkt mot teglet? Skall man ha tandad
beerfueled: Ja det såg ut att vara fabriksmonterat där och inte vara meningen att man ska kunna öppna ställdonet. Så jag kan inte mäta signalen i den änden. Vid fördelaren är jag nu säker på att ledningarna har kontakt. Så jag gissar att jag måste skaffa ett nytt ställdon.
cpalm: [citat] Där fanns ju den ultimata lösningen också; [bild] Radioisotope Thermoelectric Generator Då slipper man ju elda också :)
Jocke_M1909: Är det tänkt med att kulverten ska mata en tank med värmevatten på radiatorkretsen skulle du kunna ha en Nibe vpa "Dubbelmantlad kopparfordrad. VPA 200/70 har vattenmagasin av invändigt kopparfodrad stålplåt, volym 205 liter. Volym i mantelrum 66 liter. Modulmått 600x610 mm. VPA är speciellt lämplig för anslutning till värmepumpar med max-effekt 12 kW." Man ansluter bara tanken på
Jarl Cornell: Hej Hoppas det är någon som kan det här Jag har verkligen letat efter svar och funnit mycket liknande konversationer, men aldrig svaret på det här: Mitt System ser ut så här: [bild] 7 Slingor + 1 för badrumet Problemet är: När man skuvar av alla Roth "hattar" så hittar man stiftet som många ber att man ska motionera. Det har jag gjort och 5 stift av 8 funkar bra (det krävs kraft för
zollax: God kväll! Har en kamin som på bilden [bild] Och undrar ifall någon testat en Ecofan på "hyllan"? Har mätt att den skall få plats men frågan är om den kommer fungera då den behöver kalluft bak om jag har förstått det rätt? pratar alltså en sådan fläkt: https://static.byggmax.com/media/!Item!6713226!productImage!0_6713226.jpg/large/V_rmefl_kt_Ecofan_810.jpg Vad tror ni? :rolleyes:
Demmpa: Ungefär hur går rören? Är det ettrörssystem eller tvårörssystem? En/två/fler slingor? Går det att strypa elementen på övervåningen helt å hållet? Vad händer om du skruvar bort termostatdelen på elementen på nedervåningen?
Mav: Ett tips om du skall installera denna Blandingsventil med skållskydd nära tanken är att inte göra som jag och strunta i den böj som klart och tydligen är beskriven i instruktionen för ventilen...:) Varmt vattnet stiger upp i ventilen och skyddet löser ut. Har du någon Förrådsberedare i system eller är det bara slingor i tanken?
BeGe: Ett billigare alternativ till FTX http://www.byggahus.se/forum/ventilation/98097-tips-pa-sma-rumsaggregat.html typ http://www.polarpumpen.se/ventilation/varmevaxlare/mitsubishi-electric-vl100 eller http://www.luftmiljobutiken.se/sv/airstar-comfort-20-ventilator/product_details.php/products_id/192
AnnaE1979: Ja, problemet var att installatören hade dels lämnat kvar skräp som låg och blockerade luftflödet från kaminen (sotaren såg detta först när han firade ner en kamera i skorstenen) och dels hade han inte installerat någon sotarlucka, vilket behövdes för att få bort skräpet... Nu är sotarluckan på plats och allt skräp borta och kaminen funkar helt perfekt - rekommenderas varmt!
robhol: Är det någon som känner igen denna typ av ventil och termostat tro? Gängan verkar väldigt grov har ytterdiameter på knappt 30 mm. Pinnen mitt i går att justera genom vridning för bättre passning mot termostaten som är av vanlig trycktyp. Jag har rotat runt i forumet och googlat men inte sett denna typ ännu - är det så att inga av dessa elementventiler finns kvar i drift. Dessa som
peter_sweden: [citat] Jag har varit bortrest så jag har inte hunnit prova ännu, återkommer med resultatet när jag hunnit testa.
mendelsohn: [citat] Nädå, returvatten var det självklart inte. Det är ju inte så att ett element som är iskallt kan släppa ifrån sig varmt returvatten under de omständigheter jag beskrivit. Dock löste sig problemet genom att vrida upp trycket i systemet. Via en staggenerator genererar systemet nu ett jämnt tryck och ett jämnt flöde ;).
Östlund: December: Nybyggt 2-plan 186 kvm boyta, bergvärme och FTX, 850kwh. Har slösat en hel del med hushållsströmmen nu i dec, December månad var även kall dom sista dagarna här i Södermanland. Dock glömde jag att läsa av vad värmepumpen stod på vid månadsskiftet nov-dec. Dock är det noterat till nästkommande mätning :)
Algutsrum: Jag löste hela inkopplingen på ett annat sätt. Lyckades få fram nya matarrör från nedervåningen och där är det inte inkopplat än. Så kunde jag köra ett enrörssystem till radiatorerna och en egen slinga från nedervåningen till golvvärme. Expansions verktyget lyckades jag hitta en firma som hade att hyra ut. Tror dom skickar verktygen om man inte bor i närheten. Nu blev det ju inte
2433711: Sitter det en sk hydropress på dessa FLVpumpar? Eller måste jag eftermontera en liten hydropress ? Vi skall ha 30kvm golvvärme i nedreplan och vattenradiator i övreplan. vi har konmunaltvatten på 4bar inkommande Badrum och kök på övervåningen och badrum + teknikrum i undervåningen. 3 sovrum i övervåningen där radiator skall finnas. Någon vvskunnig som kan tänka sig rita upp en
Lattjo: Hej någon som kan tala om hur oljebrännare skall kopplas på en Calmar v33 .har knappen med 3 lägen start,stopp,drift.Har köpt en extra sladd med kontakt till fläkten från Trebema. Oljebrännare skall kopplas på drifttermostaten dvs brännaren skall styras av laddningen till tankarna.Finns elschema längre ned på denna sida http://www.trebema.se/inst_anv_v33_1010.pdf Elektriker drog på
gusvo085: Innedelen låter inte mer än att man hör då den varvar upp cirkulationspumpen vid kompressorstart, den lugnar snabbt ner sig men jag skulle nog störa mig! Det går dock att ställa max tillåten hastighet på den.
Beetleboy: Kom nu att tänka på denna ölburkssolfångaren (http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm), man kanske skulle kunna få upp verkningsgraden och göra det kompaktare än spirorör genom att bygga något liknande solfångaren fast inne i pannrummet då.
Jerkbait: Hej! Newbie här. Har inte tummen mitt i handen men i dessa områden ha jag noll kunskap och erfarenhet. Situationen: Vi har en liten sidolänga till vårt bostadshus. Det är lite fuktigt där inne, gipsväggar, lågt i tak, bara oljeelement osv. Dvs lite fuktig och gammal sommarstugekänsla. Det finns ingen källare eller krypgrund just under längan. Vi vill gärna ha det lite mer torrare och
anders07: [citat] Nivell finns ju i en låg-byggande variant också...
Dheri: Det finns nog en öppning så man kan ta sig in och ut i rummet, men ingen dörr som man kan stänga. Ungefär som till köket och flera andra rum i mitt hus
MathiasS: Samma problem här. Det är inte i själva låset det fryser' utan mellan de plana ytorna på vredet/luckan.
Mainstream: Du borde klara hela uppvärmningen med en sådan kakelugn. Du ska bara lyckas visa det i energiberäkningen! Börja med att räkna på husets energiförbrukning så du vet hur stort behovet är. Tänk in ventilationen också när du räknar på det. Värmeåtervinning är i praktiken ett krav och så 0.35 liter / sekund och kvm.
norrbottenstorpet: http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-elpush-12/