Berkelus
Har en äldre variant av en plåtkamin som dock är i väldigt bra skick men den håller värmen fruktansvärt dåligt.

Jag har en hel del kakel som blivit över från att renovera köket.

Kan jag lägga kaklet löst intill sidorna som en slags värmemagasin? Eller är det helt lönlöst?

Alternativt har jag tänkt att "klä" kaminen med täljsten eller kanske man kan mura direkt på plåten? Ska ordna en bild eftersom formen är lite speciell :)

Berkelus
1432983293568-139397650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Löst kakel är ju fullständigt meningslöst.
Att mura upp täljsten runt är inte rimligt heller. Enklast är ju att köpa en riktig kamin istället för den konservburken.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Löst kakel tror jag är i det närmaste meningslöst. Finns ju nästan ingen lagringsförmåga i det. Stor lagringsförmåga brukar betyda hög vikt/volym. Ett LITET värmemagasin kan kanske ordnas enkelt och billigt med ett lager av 10-15 cm bastusten ovanpå kaminen, men du måste beakta vikten, så att kaminen håller för tyngden.

Berkelus
Kan inte lägga stenar ovanpå efter den lutar för mycket. Men jag kan ju stapla under på plåten som du ser kaklet på bilden väl?

Det blir försumbart. Vill du fortsätta med att braselda så fortsätt att såga o klyva samma mängd ved som förut men sälj 2/3-delar till marknadspris så har du pengar till en modern kamin och med den 3djedel av veden som är kvar har du varmt betydligt längre än tidigare. Köper du en strålningskamin kan du med fördel mura upp en ackumulerande vägg bakom som avger värme några timmar efter det har slocknat.

man skulle kunna stapla tegel eller betongstenar i omlottvarv runt och framförallt ovanför kaminen.
Men om det ska ge något måste du få dit ett par hundra kilo sten, och då måste golvet klara den vikten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.