5 382 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Experter: Komplettera fjärvärme med luftvärmepump är kanonbra!
Hej!
Diskussionen har varit uppe tidigare. Den om att de med fjärrvärme funderar på att komplettera uppvärmningen med en luftvärmepump. Vad man kan utläsa av befintliga trådar så verkar forummedlemmar som kommenterar vara skeptiska till eventuell besparing.
Nu på senare tid har jag dock varit på ett antal visningar och sett att energideklarationerna på ett märkbart sett har ökat rekommendationen att installera en luftvärmepump som komplement till bl a fjärrvärme.
Var på ett hus (50-talshus 1,5-plans med källare) som hade pelletseldning (och ett fåtal el-element i två utbyggda takkupor). Rekommendationen blev att installera en luftvärmepump som komplement - beräknad besparing 9 600 kWh. Nuv förbrukning var 23 500 kWh pellets och 3 000 kWh direkt-el för uppvärmning.
Ett annat ordinärt 1,5-plans 70-talshus på 135 m2 använder idag 18 300 kWh för uppvärmning med fjärrvärme. Förefaller vara ett normalt värde för de flesta liknande hus.
Rekommendation är komplettering med luft/luft-värmepump och beräknad besparing är 7400 kWh.
Utgår man från dessa rekommendationer så är man ju dum om man inte införskaffar en luftvärmepump (om man har hyfsad planlösning) för, tja 15 000 kr. Den skulle ju vara intjänad på ca 3 år.
Tankar om detta - att man börjat rekommendera detta? De som ger råden får ju ändå, i normalfallet, betecknas som kunniga...
Diskussionen har varit uppe tidigare. Den om att de med fjärrvärme funderar på att komplettera uppvärmningen med en luftvärmepump. Vad man kan utläsa av befintliga trådar så verkar forummedlemmar som kommenterar vara skeptiska till eventuell besparing.
Nu på senare tid har jag dock varit på ett antal visningar och sett att energideklarationerna på ett märkbart sett har ökat rekommendationen att installera en luftvärmepump som komplement till bl a fjärrvärme.
Var på ett hus (50-talshus 1,5-plans med källare) som hade pelletseldning (och ett fåtal el-element i två utbyggda takkupor). Rekommendationen blev att installera en luftvärmepump som komplement - beräknad besparing 9 600 kWh. Nuv förbrukning var 23 500 kWh pellets och 3 000 kWh direkt-el för uppvärmning.
Ett annat ordinärt 1,5-plans 70-talshus på 135 m2 använder idag 18 300 kWh för uppvärmning med fjärrvärme. Förefaller vara ett normalt värde för de flesta liknande hus.
Rekommendation är komplettering med luft/luft-värmepump och beräknad besparing är 7400 kWh.
Utgår man från dessa rekommendationer så är man ju dum om man inte införskaffar en luftvärmepump (om man har hyfsad planlösning) för, tja 15 000 kr. Den skulle ju vara intjänad på ca 3 år.
Tankar om detta - att man börjat rekommendera detta? De som ger råden får ju ändå, i normalfallet, betecknas som kunniga...
Att man är skeptisk beror bl a på att fjärrvärmetaxan ofta är konstruerad med en hög fast avgift, samt att kostnaden per kW höjs, om du sänker din förbrukning. En L/L-pump ser väldigt bra ut i energideklarationen, men besparingen i kW motsvaras sällan av en lika stor besparing i kronor, när man har fjärrvärme.
Jag har funderat på detta men hittills struntat i det. En luftvärmepump har ofta ett verkligt årsCOP-tal omkring 2 när man räknar med el för avfrostning mm över året, så vinsten består i princip av sänkning av kostnaden på en del av värmeeffekten från kanske 0,85kr/kWh till 0,50kr/kWh.
På minussidan ligger investeringskostnaden, servicekostnader, buller samt en klump som förfular huset.
På minussidan ligger investeringskostnaden, servicekostnader, buller samt en klump som förfular huset.
Cujo: Sant. Om man skulle få sänkning på 7 400 kWh på 70-talshuset (önsketänkande kanske) så sänks kostnaden för fjärrvärme med rörligt elpris 73 öre, alltså 5 400 kr. Klart, det är ju ändå en hyfsad besparing om pumpen kostar 15 000 kr. Eller är det någon kostnad som hamnar på plussidan som jag ej har med?
pelpet: Japp, så riktigt.
Slutsatsen blir låter det som, att det ofta är oklokt att ansluta sig till fjärrvärme. För när man väl kommit i deras klor så ser de till att hålla fast.Cujo skrev:
Utan att vare sig såga luftvärmepumpen eller höja den till skyarna. Rekommendationerna i en energideklaration bygger på schabloner. Vilket utfallet blir kan variera från fall till fall både därför att det finns stora osäkerheter i energideklarationerna och för att olika hus passar olika bra att komplettera med luftvärmepump. Vattenburet system passar sämre att komplettera med luftvärmepump än direktel med bra termostater till exempel.
Det kan bero på att jag är "lite" bakfull idag, men jag förstår inte riktigt vad du menar med "för fjärrvärme med rörligt elpris". Priset på fjärrvärme har som regel inget med el-priset att göra...hellohello skrev:Cujo: Sant. Om man skulle få sänkning på 7 400 kWh på 70-talshuset (önsketänkande kanske) så sänks kostnaden för fjärrvärme med rörligt elpris 73 öre, alltså 5 400 kr. Klart, det är ju ändå en hyfsad besparing om pumpen kostar 15 000 kr. Eller är det någon kostnad som hamnar på plussidan som jag ej har med?
Jag tänkte att i mitt fall är det en fast årskostnad på 4000 kr och sedan kostar fjärrvärmen 73 öre per kwh.Cujo skrev:
Om fjärrvärmekostnaden sänks med 5400:-/år, så kommer ju elen för värmepumpen att kosta en del (2700 om man räknar med 0,5:-/ kWh som pelpet). Inte blir det någon stor besparing om man tittar på investeringen. Med stora fasta kostnader, så är det lättast att räkna på totalbeloppet i de två fallen (el+fjärrvärme) inklusive fasta kostnader.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du räknar väl med räntor och avskrivningar i kalkylenhellohello skrev:
Kontentan är alltså att det är svårt att få ner uppvärmningskostnaden med fjärrvärme.......
Nej. Kontentan är att alla generella påståenden är fel. På ett hus med fjärrvärme kan det löna sig att komplettera med luftvärmepump medan det är olönsamt på ett annat. Hur är planlösningen i huset? Kommer husets ursprungliga värmesystem att reglera ner när det får hjälp av luftvärmepumpen? Hur hög är energiförbrukningen? Vad är priset på fjärrvärme i den aktuella kommunen? Är du beredd att minska på komforten i huset genom att tillåta lägre temperatur i de rum som ligger långt från luftvärmepumpen? Det finns mycket som påverkar kalkylen.
Klicka här för att svara